Kinderen kun je het beste wapenen tegen de invloed van reclame, door hen te leren hoe reclameboodschappen en -uitingen in elkaar zitten. Dat ontdekten onderzoekers van de Universiteit Gent bij kinderen tussen 8 en 10 jaar. Kinderen denken over het algemeen dat producten met een voedingsclaim gezonder zijn dan die zonder voedingsclaim; ze zeuren meer bij hun ouders om die producten omdat het 'toch gezond zijn'. Kinderen die een aantal lessen ‘reclamewijsheid’ krijgen, hebben door dat claims reclametechnieken zijn. Zij vinden een zak chips ‘met 30% minder vet’ even ongezond als een gewone zak chips.
Knack - 30% minder vet, echt? Zo kunnen kinderen voedingsclaims doorprikken
Lees ook
-
4
+Greenpeace slaat plank flink mis met rokende Maya De Bij 24 mei 2018
-
1
+May kleedt beleid kinderobesitas Cameron helemaal uit 31 okt 2016
-
4
+‘Kindermarketing buit kwetsbaarheid kind uit’ 2 sep 2016
- 0 Reclame Junkfood te verleidelijk voor kinderen 7 jul 2016
- 0 Popsterren ‘pluggen’ vrijwel uitsluitend ongezonde producten 7 jun 2016
-
2
+Reclame voor alcohol niet te verbergen voor kind 19 mei 2016
- 3 Coca-Cola maakt wél kinderreclame 18 mei 2016
- 0 ‘Vaker naar fastfood restaurants door reclames, speeltjes en tv-kijken’ 2 nov 2015
-
20
+Verzet FNLI tegen Amsterdamse aansluiting bij Alliantie Stop Kindermarketing 1 okt 2015
- 0 Jongens gevoeliger voor reclame dan meisjes 3 jun 2015