In 2016 werd in Europa 77 miljoen liter prosecco gedronken, tegen 58 miljoen liter champagne. De proseccoverkopen stegen met 23% in volume. In waarde is de champagneverkoop met €1,4 miljard bijna twee keer zo groot als de proseccoverkoop met €789 miljoen, rekent marktonderzoeksbureau IRI voor. De Europese champagnemarkt groeide licht met 0,9%. In Nederland ontwikkelt de bubbelmarkt zich afwijkend. Het volume aan proseccoverkopen daalde bij ons met 19%. In Nederland kiezen we steeds vaker voor de Spaanse bubbel, cava. De cavaverkopen lieten een volumegroei van 19% zien.
Lees ook
Tijdens de jaarwisseling won prosecco in Engelse pubs de bubbelstrijd van champagne, meldt de DailyMail. Software provider Epos Now berekende uit data van 800 pubs de verkoop van drankjes tijdens nieuwjaarsnacht. Tussen 23.30 uur op oudjaarsdag en 00.30 uur op nieuwjaarsdag bedroeg de prosecco verkoop 18% en Champagne verkoop 17% van de totale omzet.
Bubbels zijn vooral populair om te proosten, over de hele nacht genomen bedroeg de totale bubbel verkoop ‘slechts’ 15%.
Cidre 0,75 L van à raison € 1,49. Lekkerder en goedkoop en BOB mag thuisblijven.
Nederlanders laten zich geen knollen voor citroenen verkopen. Ze prikken door de prosecco-marketing heen en kiezen voor het betere - tegen hogere kosten geproduceerde - product: tweede gisting op fles ipv toegevoegde koolzuur.