Gin ontgroeit de status van hype. Uit cijfers van het marktonderzoeksbureau Nielsen blijkt dat de Belgische verkopen in 2015 nog harder stegen dan in 2014, meldt Knack. Van de 460 categorieën food en non-food die Nielsen volgt, groeit gin het snelst. Onze zuiderburen dronken in de afgelopen 12 maanden ruim dubbel zoveel gin als in dezelfde periode in 2010: van 1,12 miljoen naar 2,58 miljoen liter.

Het blijken bovendien niet de goedkope flessen te zijn die het snelst groeien. Juist het premiumsegment waarin je 25 tot 40 euro voor een fles betaalt, doet het goed. De omzet van gin lag dit jaar tot nu toe dan ook bijna 70% hoger dan in 2014 en ruim 275% hoger dan in 2010. De totale omzet ligt op bijna 53 miljoen euro.

"Gin-tonic is een prachtig voorbeeld van een upper mass product: een product dat de middenklasse het gevoel geeft tot de bovenklasse te behoren", analyseert trendwatcher Herman Konings. "De victoriaanse tijd doet je denken aan salons in Parijs en Londen. Je consumeert niet alleen een drankje, je voelt je ook in een hogere klasse." Gin blijkt een drankje voor alle leeftijdscategorieën. Vooral 50-plussers ruilen dranken als sherry of port in voor een gin-tonic. Door zijn bittere smaak is het een 'goede' tegenhanger van suiker.
Ook in Nederland is gin weer hip. Onze status van early adopter hebben we echter ingeruild voor die van volger.
Knack - 'Gin doet de middenklasse geloven dat ze de bovenklasse is'
Reageer
  • Deel
Druk af