Dat zegt algemeen directeur Jan Brouwer van supermarktbedrijf Plus. Hoewel een online boodschappendienst vooralsnog alleen maar geld kost, ziet Brouwer er brood in. "Toch investeren we er zwaar in, want we merken dat je er consumenten mee trekt. Het is een verlieslatende activiteit, maar wel een die nieuwe klanten oplevert. We zijn niet de enige of eerste online aanbieder. Maar onderschat niet hoe populair de lokale producten in onze supermarkten zijn."
Plus presenteert vandaag de jaarcijfers. De omzet groeide in 2015 met 8,8% tot ruim €2,2 miljard. Het marktaandeel groeide van 5,9 tot 6,2% en de nettowinst steeg van €5,7 naar €10 miljoen. Van de 262 Plus-supermarkten bieden inmiddels 160 winkels hun producten ook in een webwinkel aan. De online boodschappen waren in 2015 goed voor 2% van de omzet. In 2017 zullen alle winkels een webwinkel hebben, hoopt Brouwer.
Voordeel van de aparte Plus-webwinkels is dat iedere winkel zelf de bestellingen verwerkt. Dat zorgt er voor dat het lokale assortiment in het aanbod zit én dat de boodschappen sneller bezorgd worden. Ook zijn er geen problemen over de verdelingen van de internetinkomsten; alle webbestellingen van een Plus lopen via de de eigen kassa.
Pas als alle Plus-supers een online boodschappendienst hebben ingericht, zal er een centraal distributiepunt voor internetbestellingen komen, zegt Brouwer. Klanten krijgen dan de keus tussen snelle bezorging thuis door de winkel of goedkopere bezorging vanuit het distributiecentrum bij een lokaal afhaalpunt. "Hoe sneller je de boodschappen wilt hebben, hoe duurder het is", zegt Brouwer.
Het Financieele Dagblad - Plus zet vaart achter online bezorgen
Plus presenteert vandaag de jaarcijfers. De omzet groeide in 2015 met 8,8% tot ruim €2,2 miljard. Het marktaandeel groeide van 5,9 tot 6,2% en de nettowinst steeg van €5,7 naar €10 miljoen. Van de 262 Plus-supermarkten bieden inmiddels 160 winkels hun producten ook in een webwinkel aan. De online boodschappen waren in 2015 goed voor 2% van de omzet. In 2017 zullen alle winkels een webwinkel hebben, hoopt Brouwer.
Voordeel van de aparte Plus-webwinkels is dat iedere winkel zelf de bestellingen verwerkt. Dat zorgt er voor dat het lokale assortiment in het aanbod zit én dat de boodschappen sneller bezorgd worden. Ook zijn er geen problemen over de verdelingen van de internetinkomsten; alle webbestellingen van een Plus lopen via de de eigen kassa.
Pas als alle Plus-supers een online boodschappendienst hebben ingericht, zal er een centraal distributiepunt voor internetbestellingen komen, zegt Brouwer. Klanten krijgen dan de keus tussen snelle bezorging thuis door de winkel of goedkopere bezorging vanuit het distributiecentrum bij een lokaal afhaalpunt. "Hoe sneller je de boodschappen wilt hebben, hoe duurder het is", zegt Brouwer.
Om klanten te 'ontzorgen' bij het boodschappen doen, introduceert supermarkt Plus een app, te gebruiken op de mobiele telefoon. Behalve een uitgebreide boodschappenlijstfunctie (75% van de klanten blijkt een lijstje te maken), biedt de app ook een bestelfunctie voor de Plus-winkels met een bestel- en bezorgservice.
"In de app zijn het assortiment en de aanbiedingen in de door de consument gekozen winkel te bekijken. Ze voegen producten heel eenvoudig toe aan hun boodschappenlijst . De klant kan alle boodschappen noteren in zijn boodschappenlijst, ook boodschappen waarvoor de klant niet bij PLUS terecht kan – denk aan schoenen of multomappen.
Hiermee is het complete boodschappenlijstje op één plek bij te houden, zelfs zonder mobiel internet. Doordat tachtig procent van de benodigde wekelijkse boodschappen meestal herhaalaankopen zijn, is de boodschappenlijstfunctie zo gemaakt, dat klanten hun boodschappen heel eenvoudig toevoegen, afvinken en voor de volgende keer weer terughalen. Door de lijst te sorteren op de indeling van de winkel, wordt het winkelbezoek nog efficiënter", schrijft Plus.