Supermarktketen Plus stopt met de op kinderen gerichte marketing voor ongezonde producten. Vrolijke figuurtjes en kinderlijke letters op huismerkproducten als drinkyoghurt, chips en ontbijtgranen zullen verdwijnen.
Plus verandert de verpakkingen van deze ongezonde producten en vraagt merkleveranciers hetzelfde te doen. Daarnaast wil Plus gezonde producten juist aantrekkelijker maken voor kinderen, zodat ze vaker kiezen voor gezonde tussendoortjes.
De supermarkt neemt deze maatregelen omdat ‘één op de zeven Nederlandse kinderen onder de dertien jaar overgewicht heeft en dat promotie van ongezonde voedingsmiddelen daar een belangrijke oorzaak van is’.
LMK - Plus wil geen kindermarketing meer op chips en cornflakes
Plus verandert de verpakkingen van deze ongezonde producten en vraagt merkleveranciers hetzelfde te doen. Daarnaast wil Plus gezonde producten juist aantrekkelijker maken voor kinderen, zodat ze vaker kiezen voor gezonde tussendoortjes.
De supermarkt neemt deze maatregelen omdat ‘één op de zeven Nederlandse kinderen onder de dertien jaar overgewicht heeft en dat promotie van ongezonde voedingsmiddelen daar een belangrijke oorzaak van is’.
Goed nieuws. Slim van Plus. Maar eh, hoe goed is het nieuws? Plus stopt helemaal niet met kindermarketing. Staat ook achteloos in het bericht hierboven; het zinnetje valt niet echt op. Op de website van Distrifood staat het duidelijker:
"Plus gaat op verschillende manieren gezondere producten aantrekkelijk maken voor kinderen. Ons uiteindelijke doel? Kinderen die vaker kiezen voor vrolijke, gezondere tussendoortjes."
Tussendoortjes Plus? Vrolijke?
Mening:
Stop met kindermarketing. Alle kindermarketing. Laat ouders en opa met rust, kruidenier!