De nieuwe combinatie Ahold Delhaize maakte bekend zijn inkoopmacht (nog) niet te integreren. Het bedrijf zal via Coopernic (de Europese inkoopcombinatie waarin Delhaize al samenwerkte met onder meer Rewe en E. Leclerc) merkproducten inkopen. Huismerken zullen worden ingekocht via AMS (de inkoopcombinatie waarin Ahold samenwerkte met Morrisons en Migros). Onder Belgische huismerkleveranciers zorgt het nieuws niettemin voor onzekerheid. Ahold is de bepalende partij in AMS en sterk als huismerkinkoper. Dat kan nadelig uitpakken voor de tientallen Belgische kleine en middelgrote voedselverwerkende bedrijven die het bestaande Delhaize beleveren. Volgens Delhaize blijft 'het overgrote deel' van de huismerkproducten bij Belgische bedrijven ingekocht worden.
De Tijd
Lees ook
-
0
+Belgische fiscus hoopt op €380 miljoen van Ahold Delhaize 8 aug 2021
-
0
+Ahold Delhaize doet het beter dan verwacht en gaat nog meer besparen 12 feb 2020
-
0
+Ahold Delhaize start ‘wapenwedloop’ om Belgische markt 14 jan 2019
-
4
+Boodschappen worden goedkoper omdat supermarkten hun inkoopkrachten bundelen 3 jul 2018
-
1
+Albert Heijn bereikt recordmarktaandeel in Nederland 25 jan 2018
-
0
+Afsplitsen VS ‘non-issue’ voor Ahold Delhaize 16 aug 2017
- 0 ‘Amazon kan supermarkten niet kapotmaken’ 26 jan 2017
- 0 Boer begreep prijsverschillen tussen Nederland en België niet 18 nov 2016
- 0 Ahold Delhaize in ‘constructieve dialoog’ met leveranciers 29 sep 2016
- 0 ‘Ahold Delhaize is een feit’ 14 mrt 2016