Dat zegt Daniel Ropers, de baas van Bol.com. In een vraaggesprek met de Vlaamse financiële krant De Tijd gaat hij in op de kritiek die kreeg van de Belgische supermarktman Jef Colruyt. Bedrijven als Bol.com zouden de markt stuk maken omdat ze nagenoeg voor niets werken, gratis thuisbezorgen en toch steeds harder groeien. Dat maakt gewone bedrijven kapot. Bol.com groeide afgelopen jaar met 75% in België.
Ropers legt uit dat Colruyt het business model van online niet begrijpt: voor de toegang van velen tot de markt zorgen en heel veel heel snel doen en vernieuwen. Verlies maken is niet van belang, als de omzet maar stijgt. Zo werkt de economie van de snelheid, die onze tijd heeft overgenomen.
Ropers ziet bedrijven met winkels en vaste assortimenten het steeds moeilijker krijgen. Dat geldt zowel voor grootwinkelbedrijven als voor speciaalzaken. Ropers vertelt hoe hij hen kan helpen: zij hebben de inkoopkennis, hij kan verkopen en distribueren.
'Wij zijn niet de vijand, maar de bondgenoot van de winkelier'
Ropers legt uit dat Colruyt het business model van online niet begrijpt: voor de toegang van velen tot de markt zorgen en heel veel heel snel doen en vernieuwen. Verlies maken is niet van belang, als de omzet maar stijgt. Zo werkt de economie van de snelheid, die onze tijd heeft overgenomen.
Ropers ziet bedrijven met winkels en vaste assortimenten het steeds moeilijker krijgen. Dat geldt zowel voor grootwinkelbedrijven als voor speciaalzaken. Ropers vertelt hoe hij hen kan helpen: zij hebben de inkoopkennis, hij kan verkopen en distribueren.
Ropers geeft uitstekend aan wat de oude, trage wereld niet begrijpt. In een snelle wereld is voortgaande groei voldoende voor krediet. Zelfs ad infinitum en zelfs zonder winst, als de waarde van het geld maar bewaard wordt omdat het doet wat mensen willen.
NB: voor mensen met verstand van zgn. Fast Moving consumentenproducten is het eigenlijk niets nieuws - het is gewoon ouderwets voor de kostenschaar uitgroeien met je omzet. Zo heeft bijv. ook Jumbo zijn snelle groei gefinancierd, al loopt het bedrijf nu tegen een paar grenzen aan en moet het bezuinigen op onder meer personeel en dienstverlening in de winkel.
Verstandige vent die Ropers! :-)