Dat zegt Daniel Ropers, de baas van Bol.com. In een vraaggesprek met de Vlaamse financiële krant De Tijd gaat hij in op de kritiek die kreeg van de Belgische supermarktman Jef Colruyt. Bedrijven als Bol.com zouden de markt stuk maken omdat ze nagenoeg voor niets werken, gratis thuisbezorgen en toch steeds harder groeien. Dat maakt gewone bedrijven kapot. Bol.com groeide afgelopen jaar met 75% in België.

Ropers legt uit dat Colruyt het business model van online niet begrijpt: voor de toegang van velen tot de markt zorgen en heel veel heel snel doen en vernieuwen. Verlies maken is niet van belang, als de omzet maar stijgt. Zo werkt de economie van de snelheid, die onze tijd heeft overgenomen.

Ropers ziet bedrijven met winkels en vaste assortimenten het steeds moeilijker krijgen. Dat geldt zowel voor grootwinkelbedrijven als voor speciaalzaken. Ropers vertelt hoe hij hen kan helpen: zij hebben de inkoopkennis, hij kan verkopen en distribueren.
'Wij zijn niet de vijand, maar de bondgenoot van de winkelier'
Reageer
  • Deel
Druk af