De snelst groeiende groep online-shoppers is ouder dan 65 jaar, meldt het FD op basis van cijfers van het CBS.

In 2015 deed 77% van de Nederlanders minstens één keer een aankoop online. In de leeftijdsklasse 25-45 jarigen lijkt het plafond in zicht. Tussen 2012 en 2015 steeg het onlineshoppen in die groep met 2% naar bijna 92% van de internetkopers. De onlineshoppers in de leeftijdscategorie boven de 65 jaar namen met 38% toe, boven de 75 jaar zelfs met 106%. Van de 65-plussers deed in 2015 56% een aankoop via internet, voor de leeftijdsgroep boven de 75 is dat inmiddels 22%.

Mannen en vrouwen shoppen vrijwel even vaak online, maar kopen er heel andere dingen. Mannen gebruiken internet vooral om elektronica, software, hardware en financiële producten aan te schaffen. Vrouwen kopen kleding, schoenen, reizen en kaartjes voor evenementen online. Mannen geven online meer geld uit: "in de drie maanden voorafgaand aan het onderzoek had 9% van de mannen € 1000 of meer online uitgegeven. Bij de vrouwen was dat 4%", schrijft het FD.
Het Financieele Dagblad - Nooit meer de deur uit
Reageer
  • Deel
Druk af