Dat blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vanmorgen publiceerde. Het CBS stelde over november een omzetdaling vast van 0,8% voor de supermarkten in vergelijking met november 2014. De prijzen stegen met 0,7%, het volume kromp met 1,4%. De omzet van speciaalzaken bleef nagenoeg gelijk (-0,1%).
Onderzoeksbureau GfK noteerde voor november 2015 juist een omzetstijging bij de supermarkten.

Vergeleken met 2014 had november 2015 wel een zaterdag minder en een maandag meer. Dit kan een negatief effect hebben op de cijfers, aangezien doorgaans op een zaterdag meer omgezet wordt.

Het CBS meldt een aanzienlijke krimp (-5,1%) voor de omzet van non-foodwinkels. Wel is in november de online omzet fors gegroeid, met 24,3%. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met 22,8%. De webwinkels zetten 25,4% meer om dan in dezelfde periode een jaar eerder. Het aantal bedrijven met winkelpanden neemt dan ook af. Dit wordt ruimschoots gecompenseerd door het aantal internetverkopers, Sinds het eerste kwartaal van 2008 nam hun aantal met maar liefst 292% toe. Er zijn nu ruim 31 duizend bedrijven.
CBS - abcCBS - CBS: Detailhandel zet minder om in november - Persbericht
Reageer
  • Deel
Druk af