Lees ook
Doordat voedings- en drankconglomeraten overdreven focussen op kostenbesparingen om hun winst op te krikken, dreigen ze te weinig te investeren in groei. De Tijd noteert die uitspraak uit de mond van Ulf Mark Schneider, de nieuwe topman van levensmiddelenbedrijf Nestlé, het moederbedrijf achter onder meer de merken Nescafé, Nespresso, Maggi, Häagen-Dasz, Vittel, Perrier en San Pellegrino.
De Tijd - Nestlé-CEO waarschuwt voor kostenobsessie
Dit is bijzonder, want uitgerekend Nestlé heeft ontelbaar veel mogelijkheden om haar verdienmodel uit te breiden, juist ook in duurzame richting. 99,8% van de koffie-oogst wordt beschouwd als afval, maar dit afval heeft een enorme potentiële waarde, veel meer dan de koffie waar Nestlé nu mee werkt. Tot op heden is Nestlé niet geïnteresseerd geweest om naar dit nieuwe verdienmodel te kijken. Aan de andere kant is Nestlé zeer creatief in het vinden en vasthouden aan niet-duurzame verdienmodellen, zoals het vercommercialiseren van drinkwater in gebieden waar een tekort heerst, zoals in California. En de Nespressopadjes van Nestlé zijn ook geen milieuvriendelijk verdienmodel.
Goh...