Britse discountformules staan te trappelen om ook in Nederland en Europa de winkelmarkt op te komen schudden, melden De Levensmiddelenkrant en het FD. De koopjeswinkels waar "voor een habbekrats shampoo, schoonmaakmiddelen, tuinartikelen of chocola" te krijgen zijn, zullen het de Nederlandse supermarkten en drogisterijen een stuk moeilijker gaan maken.

Britse discounters als Poundland, Home Bargains, 99p en B&M zijn mogelijke nieuwkomers. Zij zijn al actief in Spanje, Polen en Duitsland. Marktkenner Roland van Geest, directeur van discountformule Big Bazar, voorspelt dat Nederland "nog veel meer discount" gaat krijgen. Ook Ahold houdt de trend in de gaten en verwacht dat vooral op plekken waar veel leegstand is, nieuwkomers de markt zullen betreden.

Onlangs suggereerde Jef Colruyt, CEO van de gelijknamige Belgische supermarktketen, dat discountketens als Action en Big Bazar kwalitatief mindere producten zouden bieden. Dat lijkt echter eerder uitzondering dan regel te zijn, constateert het FD. Nederlandse supermarkten en drogisterijen kunnen maar beter vast 'wennen' aan "een veranderende wereld met succesvolle non-food discounters", stelt Van Geest.
Het Financieele Dagblad - Opmars van koopjeswinkels nog maar net begonnen
Reageer
  • Deel
Druk af