Millenials zeggen bij het kopen van chocolade te letten op ethische aspecten van chocolade, maar handelen hier niet naar. Dat blijkt uit een onderzoek van de Kansas State University.
Deelnemers aan het onderzoek waren mensen tussen de 18 en 35 jaar oud. In focusgroep-interviews uitten de meeste deelnemers een voorkeur voor labels als biologisch, GMO-vrij of fair trade, maar in werkelijkheid bleek maar 14% van de mensen deze chocolade daadwerkelijk te kopen. Onderzoeker Michael Young: “In de interviews kregen we de indruk dat de millenials leren welke uitingen ten aanzien van voeding populair zijn. Veel oudere millenials (26-35 jaar) bekenden dat ze vaak niet de keuzes maakten die consistent waren met hun uitspraken door gebrek aan financiële middelen. Mensen die een lichte voorkeur hebben voor een bepaald label, zijn niet bereid er meer voor te betalen.”
Wel bleek 89% van de deelnemers bij het kopen te letten op clean labels, of zoals Young het vertaalt: ‘minder ingrediënten, met namen die uit te spreken zijn’. Alleen de subgroep voor wie de smaak voorop staat en al dan niet biologisch geen rol speelt, lette daar niet op.
Young verwacht dat er wel degelijk een verschuiving naar ethisch verantwoorde chocolade gaat optreden, hoewel het koopgedrag op dit moment nog achterblijft bij de voorkeuren die mensen zeggen te hebben. "Bedrijven moeten voorbereidingen gaan treffen voor een mogelijke verandering in de voorkeuren van de consument.”
medicalXpress - Chocolate ethics: Millennials say one thing but do another when choosing chocolate, study finds
Deelnemers aan het onderzoek waren mensen tussen de 18 en 35 jaar oud. In focusgroep-interviews uitten de meeste deelnemers een voorkeur voor labels als biologisch, GMO-vrij of fair trade, maar in werkelijkheid bleek maar 14% van de mensen deze chocolade daadwerkelijk te kopen. Onderzoeker Michael Young: “In de interviews kregen we de indruk dat de millenials leren welke uitingen ten aanzien van voeding populair zijn. Veel oudere millenials (26-35 jaar) bekenden dat ze vaak niet de keuzes maakten die consistent waren met hun uitspraken door gebrek aan financiële middelen. Mensen die een lichte voorkeur hebben voor een bepaald label, zijn niet bereid er meer voor te betalen.”
Wel bleek 89% van de deelnemers bij het kopen te letten op clean labels, of zoals Young het vertaalt: ‘minder ingrediënten, met namen die uit te spreken zijn’. Alleen de subgroep voor wie de smaak voorop staat en al dan niet biologisch geen rol speelt, lette daar niet op.
Young verwacht dat er wel degelijk een verschuiving naar ethisch verantwoorde chocolade gaat optreden, hoewel het koopgedrag op dit moment nog achterblijft bij de voorkeuren die mensen zeggen te hebben. "Bedrijven moeten voorbereidingen gaan treffen voor een mogelijke verandering in de voorkeuren van de consument.”