Consumenten slaan het gespecialiseerde middensegment van slagers, bakkers en viswinkels meer en meer over. Dat blijkt uit Belgische cijfers van het FOD Economie. Consumenten doen meer van hun boodschappen bij de supermarkt of bij de kleinere op niches gerichte speciaalzaak. Slagerijen (-12%), kaaswinkels (-20%), en viswinkels (-14%) verdwijnen dan ook steeds meer uit het straatbeeld. Hyper gespecialiseerde en vroeg trendontwikkelende winkels redden het wel. Drankwinkels doen het goed door de huidige gin&tonic hype; hun aantal groeide met 141%. Chocoladewinkels richten zich steeds meer op toeristen en ook dat heeft succes. Hierdoor kwamen er 72% meer chocoladezaken.
VILT - Vlaams infocentrum land- en tuinbouw - Supermarkt duwt kleinhandel verder uit de markt - VILT
Lees ook
- 0 Meer (banket)bakkers en supermarkten 3 mei 2022
-
0
+Omzetgroei supermarkten en speciaalzaken is voorbij; alleen de bakker blijft plussen 16 aug 2021
-
3
+Consument positiever over biologisch, boer en speciaalzaken winnen terrein 1 apr 2021
- 0 BBQ-doctrine werkt 25 jul 2019
-
32
+BBC verbaasd over wat ‘verse kabeljauw’ betekent 10 jul 2019
Waar kennen we dit van? Het middensegment heeft het moeilijk en de echte speciaalzaken houden hun klanten vast. Het is de vraag hoe lang het duurt voor de marktaandelen Nederlandse vormen gaan aannemen. Zou jammer zijn want daarmee levert België ook in op zijn betere culinaire geaardheid.