India behoort tot de landen met sterk groeiende populatie mensen met overgewicht en diabetes. Beroemdheden worden in reclame ingezet om producten met veel suiker, vet en zout aan te prijzen en er zijn geen verplichte declaraties van zout, suiker en ver op de etiketten van levens- en genotmiddelen. Kritische beleidsmakers willen adverteerders de voet dwars te zetten door zulke beroemdheden vaker persoonlijk aansprakelijk te stellen en te beboeten met bedrag van €15.000 voor de eerste keer overtreding. Ook moeten er wettelijke regels komen die fabrikanten verplichten om de hoeveelheden zout, suiker, vezels, vitamines en cholesterol op de verpakking te vermelden.
FoodNavigator Asia - Think tank: Ban celebrities from plugging high-sugar, high-salt foods
Lees ook
- 7 Levensmiddelenindustrie hekelt nieuwe regelgeving voor consumptief gebruik insecten 7 okt 2015
- 2 ‘Natuurlijk’ bevat gewoon GMO 8 okt 2014
- 0 ‘Beweegetiketten’ en plaatjes doen het beter dan feitjes 15 jan 2014
- 0 Ook India eet rundvlees 12 aug 2013
- 2 Geen hervulbare flesjes olijfolie meer in restaurants 17 mei 2013