In Nederland is in 2015 voor het eerst meer dan 5 miljard kilo groenten geoogst, blijkt uit cijfers van het CBS, meldt NieuweOogst. Die recordoogst kan Nederlanders bijna 3,5 maal hun aanbevolen hoeveelheid groenten laten eten. Dat doen ze alleen niet.
Slechts 4-14% van de volwassenen eet de dagelijks aanbevolen hoeveelheid groenten en fruit.
Omdat in de nieuwe Schijf van Vijf de aanbevolen hoeveelheid groenten per dag nog verder stijgt, naar 250 gram per dag, onderzochten Wageningen UR en GroentenFruit Huis hoe consumenten tot het eten van meer groenten gebracht kunnen worden.
Gerichte 'nudges' en wegnemen van praktische barrières blijken tot de daarvoor noodzakelijke gedragsverandering te leiden. “Consumenten hebben maar een klein duwtje in de rug nodig om meer groenten en fruit te eten. Als sector kunnen we hier op inspelen door te innoveren”, aldus Gert Mulder, directeur GroentenFruit Huis. Gemak, beschikbaarheid en variatie blijken tot een grotere consumptie van groenten en fruit te leiden. Werkgevers kunnen bijvoorbeeld hun werknemers groenten en fruit aanbieden en in restaurants blijkt dat consumenten vanzelf meer groenten en minder vis/vlees eten als de verhoudingen op het bord anders zijn.
WUR - Gedragsverandering noodzakelijk om groenteconsumptie verhogen
Slechts 4-14% van de volwassenen eet de dagelijks aanbevolen hoeveelheid groenten en fruit.
Omdat in de nieuwe Schijf van Vijf de aanbevolen hoeveelheid groenten per dag nog verder stijgt, naar 250 gram per dag, onderzochten Wageningen UR en GroentenFruit Huis hoe consumenten tot het eten van meer groenten gebracht kunnen worden.
Gerichte 'nudges' en wegnemen van praktische barrières blijken tot de daarvoor noodzakelijke gedragsverandering te leiden. “Consumenten hebben maar een klein duwtje in de rug nodig om meer groenten en fruit te eten. Als sector kunnen we hier op inspelen door te innoveren”, aldus Gert Mulder, directeur GroentenFruit Huis. Gemak, beschikbaarheid en variatie blijken tot een grotere consumptie van groenten en fruit te leiden. Werkgevers kunnen bijvoorbeeld hun werknemers groenten en fruit aanbieden en in restaurants blijkt dat consumenten vanzelf meer groenten en minder vis/vlees eten als de verhoudingen op het bord anders zijn.