De dieseltrucks die de Londenaars hun online bestelde voeding aan huis leveren, vervuilen evenveel als een auto die jaarlijks 2,4 miljoen keer de ringweg rond de Britse hoofdstad rondrijdt. De vervuiling zit met name in de koelinstallatie die 30 maal zoveel uitstoot als de motor van de vrachtwagentjes. Dat liet de leverancier van een schonere truck berekenen door het Britse onderzoeksbureau You Gov. Voor supermarkt Sainsbury's ontwikkelde het bedrijf een emissieloze truck, die wordt aangedreven door een motor op vloeibare stikstof. De nieuwe truck is nog niet helemaal emissieloos. De vervuiling is nu vergelijkbaar met 14.500 gereden kilometer in een moderne personenauto.
Metro UK - Massive rise in supermarket deliveries is killing London's air
Lees ook
- 6 Tas maaltijdbezorger bron van bacteriën 3 jul 2023
-
0
+Marktaandeel Albert Heijn groeit, Jumbo groeit nog harder en Aldi en Lidl verliezen 20 jan 2021
- 0 Zout aan huis bezorgd door Albert Heijn 15 feb 2019
-
2
+Groot deel van water in plastic flessen vervuild met microplastics 15 mrt 2018
-
0
+Bezorgkosten en wantrouwen drempels bij online boodschappen 17 okt 2017
-
7
+‘Rappie’ bezorgt in Rotterdam supersnel de boodschappen thuis 27 sep 2017
- 0 Sligro groeit in kerstpakketten door overname 22 dec 2016
- 0 Google en Amazon breiden bezorgdiensten uit 22 feb 2016
- 1 Bier blijkt microplastics en huid te bevatten 11 sep 2014
- 1 PostNL praat over thuisbezorging Food 24 jul 2013
Heer Belderbos, u kent de weg. Tik wat begrippen in op Google en u vindt leveranciers van koelsystemen en vrachtwagens met zulke systemen, die op zonne-energie werken. Beetje doorgoogelen en u ziet dat in Nederland (transportland) ontwikkeling van schone koelsystemen doorzet.
En u hebt gelijk. Nu de aandrijving van de auto zelf nog.
Als we dan toch gaan opbieden tegen de Engelsen. Wat ze in London ook niet weten is dat we in Nederland Picnic hebben dat én minder rondjes maakt (slimme distributie) én uitsluitend elektrische wagentjes heeft die bovendien de straat niet blokkeren. Die staan dus drie nul voor.
Mooi initiatief. Voor de goede orde: alleen de koeling draait op vloeibare stikstof. Nu nog
elektrische aandrijving van de vrachtwagen zelf. Lidl heeft er al een paar volledig elektrisch rijden.
Als ik vragen aan journalisten zou mogen stellen, zou ik vragen: welke producent is dat, met die koeling middels zonnepanelen op het dak?
Dertig keer vuiler dan rijden, koelen? Kan t moeilijk geloven. Drie keer vuiler, vijf keer, maar dertig?
Goed om te weten dat in Nederland al een paar jaar vrachtwagens, grote en kleine, rondrijden die energie voor de koeling uit panelen halen op het dak van de laadbak. Zonlicht!
Weten ze niet in Londen. Brexit.