Kleine foodproducenten profiteren van de "bijna maatschappelijke behoefte om industriële processen weer ambachtelijk te maken", schrijft ABN AMRO. De bank rapporteert dat het aantal bedrijven in de voedingsmiddelen en drankensector de afgelopen 5 jaar met 21% groeide naar 5.785. Kleine bedrijven, met minder dan 5 man personeel, groeiden 45%, naar 3.660. Het aantal bierbrouwers groeide zelfs 430%, naar 300. Alleen al in 2016 schreven zich 35 bierbrouwers en 138 foodtrucks in bij de Kamer van Koophandel. ABN AMRO verwacht dat er eind 2018 4.100 kleinschalige foodbedrijven zullen zijn. Essentieel voor een succesvolle food-start-up zijn een onderscheidend product en directe consumentenbenadering.
Insights ABN AMRO - Kleine producenten: smaakmakers van de foodsector - Insights
Lees ook
- 0 ABN Amro bezorgd over groenteconsumptie 26 feb 2020
-
2
+Beste biercafé ter wereld staat in België en is alleen op zondag open 29 jan 2018
-
0
+Holle chocolaatjes en eiwitballen 18 mei 2017
- 0 Amsterdam Food Festival failliet 24 jun 2016
- 0 Lage grondstofprijzen stuwden winst voedingsmiddelenindustrie 5 feb 2016
- 5 Foodtrucker: ‘Festivalmaffia moet maar eigen pizza’s bakken’ 16 jul 2015
- 1 Zalm (ABN Amro) wil boer best de winter door helpen 27 feb 2014
- 4 WHO nagelt voedingsmiddelen-industrie aan de paal 4 jul 2013
- 28 Onderzoeker opent aanval op Vinkje 17 apr 2013
- 4 “Nederlandse voedingsmiddelenindustrie moet de grens over” 31 okt 2012