Bijna de helft van de Amerikaanse 'millennials' heeft geen vertrouwen in de grote voedingsproducenten. Eén op de drie wil transparantie over waar het product vandaan komt. Kleinere en vernieuwende bedrijven die zich richten op productinnovaties, het verhaal achter het product en thuisbezorging van verse producten, profiteren hiervan.

Bijna een kwart van de Amerikaanse bevolking bestaat uit millennials. Onderzoek van Mintel laat zien dat 74% van deze generatie de voorkeur geeft aan producten met lokale of nieuwe ingrediënten en merken die een ethische missie hebben. Internet maakt het mogelijk snel informatie over een product of fabrikant op te zoeken; zo ontstaat een nieuw type consument. Nu de oudere millennials (geboren rond 1980) een gezin starten en meer financiële middelen ter beschikking hebben, bepalen zij hoe langer hoe meer de voedingstrends.

Retailers en investeerders pikken deze trends op. Retailers passen hun assortiment en en nemen meer producten van kleinere bedrijven op. Investeerders staan te trappelen om te investeren in food start-ups. Dat klimaat komt kleine bedrijven ten goede. Waar grote voedingsproducenten moeite hebben om relevant te blijven, worden de nieuwe kleintjes in snel tempo concurrerend en ontwrichten ze de traditionele voedselketen.
IFT - The Rise of Food Renegades - IFT.org
Reageer
  • Deel
Druk af