In het buitenland verlaten supermarktklanten het midden van de markt om de luxe bovenkant of de goedkope onderkant op te zoeken. In het FD zegt Jan-Willem Grievink, hoofddocent new food strategies aan Nyenrode, dat ook in Nederland de komende 10 tot 15 jaar de helft van het midden gaat verdwijnen. "Dat kun je bijna uittekenen. We zien dat al een paar jaar gebeuren in de Verenigde Staten en Engeland. Nu begint het ook in Duitsland en Frankrijk. In Nederland staan we pas aan het begin van die trend. Maar hier is het midden nog dominanter en zijn de gevolgen heftiger."

Vomar-directeur Aart van Haren ziet het midden ook verdwijnen. "Ik trek vaak een parallel met Duitsland. De helft van de markt is daar "hard discount" en daarnaast zijn er winkels, zoals Edeka Zurheide, met fantastische assortimenten en perfecte bediening. Daartussenin zit nagenoeg niets." Klanten zijn er inmiddels aan gewend geraakt op internet de beste keus te maken en vervolgens prijzen te vergelijken om bij de goedkoopste aanbieder hun aankopen te doen. Een groot prijsverschil tussen discounters en servicesupers is voor de consument van nu 'niet acceptabel meer'.

Vomar kiest voor "goede, verse spullen voor lagere prijzen". Om de daarmee samenhangende lagere marge te compenseren, krimpt Vomar in met extra services, zoals de verkoop van staatsloten.
Bart Fischer van Albert Heijn gelooft dat AH met een 'en-en'-beleid, luxe én lage prijzen, klanten kan blijven bedienen. Die klanten hebben immers op verschillende momenten verschillende behoeften. Daar speelt AH op in door te werken met modules die in een winkel te plaatsen zijn. Dat kan net zo goed een sushibar als een voordeelstraat zijn.
Emté-supermarkten kiezen voor een alternatieve weg uit het midden. Emté moet "de lekkerste supermarkt van Nederland worden. We zetten in op lekker, vers en gemak, maar zeker niet op luxe. Het kan ook de lekkerste gehaktbal zijn", aldus een woordvoerder.
Het Financieele Dagblad - Supermarktklant verlaat het midden van de markt
Reageer
  • Deel
Druk af