Deze decembermaand bereiken de Nederlandse retailers een verrassend hoge omzet ten opzichte van de andere maanden van het jaar. Deze zogeheten 'kerstbonus' komt volgens ABN AMRO dit jaar 21% hoger uit dan het maandgemiddelde van 2016. Zo'n hoog niveau is sinds 2005 niet meer bereikt. De extra hoge omzet is het gevolg van een hoger consumentenvertrouwen. Tussen de retailbranches zijn grote verschillen zichtbaar. Vooral slijterijen, speelgoedwinkels en consumentenelektronicazaken zijn afhankelijk van een goede decemberperformance. Cruciaal met het oog op 2017 blijft volgens de bank "het bieden van onderscheidend vermogen richting de consument."
Insights ABN AMRO - Mooie kerstbonus voor retailers - Insights
Lees ook
-
3
+Einde harde lockdown, verschuivingen uitgaven aan eten en drinken blijvend 28 mei 2021
-
3
+BTW-verhoging jaagt omzet supermarkten door de €40 miljard 20 jun 2019
-
3
+Boodschappenlijstje voor de robot, winkelen hoeft niet meer 13 jul 2017
- 1 Vermindering voedselverspilling helpt winststijging Hema 22 apr 2017
- 0 Blurring geeft omzet koffiezaak andere bestemming 13 dec 2016
- 0 Zondagsomzet groeit met ruim 20 procent 5 feb 2016
- 1 Laat je onderbewustzijn je pizza bestellen 8 dec 2014
- 0 WK: 60 miljoen extra voor supermarkten, 40 voor cafés 17 jul 2014
- 0 Prijsacties zorgen voor lage merkentrouw frisdrank en snacks 28 nov 2013
- 0 Prijsverschil boodschappen België/Nederland: 10% 14 jun 2013