Consumenten- en gezondheidsorganisaties, kinderartsen en wetenschappers doen een oproep om kinderen niet langer te verleiden tot ongezond eten. Verenigd in de Alliantie Stop Kindermarketing Ongezonde Voeding maken ze zich sterk voor het stoppen van kindermarketing, omdat kinderen vanaf 3 jaar hier al gevoelig voor zijn. De Alliantie stuurde K3 een kaart met het verzoek om te stoppen met reclame maken voor ongezonde producten. K3 staat afgebeeld op producten als koekjes, chips, ijs en snoep. Nu er een nieuwe K3 is, moeten verpakkingen aangepast worden. Bart Combée, directeur van de Consumentenbond en lid van de Alliantie grijpt dat moment aan om K3 te vragen er mee te stoppen. "Dit is een goed moment voor de nieuwe K3 om te bepalen of ze hun talent en populariteit willen inzetten om iets nuttigs te doen, of om snoep en koek aan te prijzen."

Volgens critici ontstaat door de reclames een voorkeur voor ongezonde producten, wat kan leiden tot overgewicht. Uit onderzoek blijkt inderdaad dat kindermarketing dit effect heeft. Combée: "Ouders proberen hun kinderen gezond te laten eten, maar worden daarbij door dit soort producten in de weg gezeten." Ook andere figuren die kinderen aanspreken zouden van verpakkingen geweerd moeten worden, zoals Dora en Spongebob. Daarnaast pleit de Alliantie voor strengere regelgeving rondom reclames.
NOS - 'K3 moet geen reclame meer maken voor koek en chips'
Reageer
  • Deel
Druk af