Consumenten- en gezondheidsorganisaties, kinderartsen en wetenschappers doen een oproep om kinderen niet langer te verleiden tot ongezond eten. Verenigd in de Alliantie Stop Kindermarketing Ongezonde Voeding maken ze zich sterk voor het stoppen van kindermarketing, omdat kinderen vanaf 3 jaar hier al gevoelig voor zijn. De Alliantie stuurde K3 een kaart met het verzoek om te stoppen met reclame maken voor ongezonde producten. K3 staat afgebeeld op producten als koekjes, chips, ijs en snoep. Nu er een nieuwe K3 is, moeten verpakkingen aangepast worden. Bart Combée, directeur van de Consumentenbond en lid van de Alliantie grijpt dat moment aan om K3 te vragen er mee te stoppen. "Dit is een goed moment voor de nieuwe K3 om te bepalen of ze hun talent en populariteit willen inzetten om iets nuttigs te doen, of om snoep en koek aan te prijzen."
Volgens critici ontstaat door de reclames een voorkeur voor ongezonde producten, wat kan leiden tot overgewicht. Uit onderzoek blijkt inderdaad dat kindermarketing dit effect heeft. Combée: "Ouders proberen hun kinderen gezond te laten eten, maar worden daarbij door dit soort producten in de weg gezeten." Ook andere figuren die kinderen aanspreken zouden van verpakkingen geweerd moeten worden, zoals Dora en Spongebob. Daarnaast pleit de Alliantie voor strengere regelgeving rondom reclames.
NOS - 'K3 moet geen reclame meer maken voor koek en chips'
Volgens critici ontstaat door de reclames een voorkeur voor ongezonde producten, wat kan leiden tot overgewicht. Uit onderzoek blijkt inderdaad dat kindermarketing dit effect heeft. Combée: "Ouders proberen hun kinderen gezond te laten eten, maar worden daarbij door dit soort producten in de weg gezeten." Ook andere figuren die kinderen aanspreken zouden van verpakkingen geweerd moeten worden, zoals Dora en Spongebob. Daarnaast pleit de Alliantie voor strengere regelgeving rondom reclames.
In een ver verleden keken mijn kinderen op TV naar Klokhuis en gelijk aansluitend naar het Jeugdjournaal. Toen besloot men om reclame tussen Klokhuis en het Jeugdjournaal te doen. Mijn kinderen gingen vervolgens tijdens de reclame zappen naar andere zenders en waren van hun "verslaving" aan Klokhuis/Jeugdjournaal afgekickt.
Ze zijn nu nog steeds allergisch voor alles wat naar reclame riekt.
(Hoe zal het @pestaartje op mijn naam reageren?)
Excuses, Wouter Klootwijk en Dick Veerman. Zal niet meer gebeuren.
Puntje van orde: als mensen al in een draadje zitten hoef je ze niet met een @ op te roepen, want ze krijgen vanzelf een notificatie dat er een nieuwe reactie in het draadje zit. Zo'n @ dus alleen doen als je echt vindt dat iemand je commentaar even moet lezen.
Mijn 'kek' hieronder = leuk dat ze niet de koek zich laten schamen maar de meisjes die er reclame voor maken. En verdomd, niet de meisjes van K3 reageren, maar de hele Studio100. Bij de Consumentenbond beginnen ze het campagnevoeren weer te leren.
Je vergeet de apenstaartjes, wouter klootwijk .
Maar met decimeren zal die draak dus ook niet verslagen worden. Dan moeten toch echt alle koppen er in één klap af.
Ouders aanpakken, dat geef ik meer kans. En dan kan K3 toch weer van betekenis zijn. Ooit die vaders zien zitten zwijmelen bij zo'n liveshow? Als was in de handen van de meisjes van K3. Ze hoeven alleen maar af en toe wat opvoedkundig advies tussen de liedjes door te strooien. Makkelijk zat.
Lekker kek, zegt Dick Veerman. Slim, zegt Aart Kuipers. Wanhopige poging om tenminste iets te doen, zegt Wouter Klootwijk. Het slaat op Dirk, een potje K3 shamen, dit helpt echt niet. (Of heet zulks bashen?)
Naar aanleiding van het bericht is uw verslaggever opnieuw supermarkten in geweest om te bezien met welke middelen kinderen, maar ook ouders, worden verleid tot aankoop van producten die weliswaar kindje een kort moment van vreugde bezorgen, maar geen enkele bijdrage leveren aan het lichamelijk welzijn, laat staan aan iets dat gezondheid genoemd kan worden. Van Donald Duck (Danoontje) tot Winnie de Poeh. Draak met vele koppen. Sla je de K3kop er af, komen er drie nieuwe koppen bij.
Het moet echt anders. Het aanbod moet gedecimeerd. Maar eerst en vooral moeten ouders een front vormen: snoep en koek alleen op zaterdagavond. Dat lukt niet, want ouders zelf eten K3-koek bij t leven.