Traditioneel worden enquêtes of dagboekjes gebruikt om meer om inzicht te krijgen in wat mensen eten. Omdat het in vele omstandigheden lastig te meten is wat mensen daadwerkelijk eten op een dag, probeerde een recente studie inzicht te krijgen in de bruikbaarheid van sociale media als onderzoeksinstrument. Dat meldt Grist.

Aangezien mensen massaal 'foodfoto's' op Instagram plaatsen, kregen de onderzoekers een verrassend goed beeld van de zogenoemde food deserts in de VS. Dat zijn stadsdelen waar verse producten niet zo makkelijk te vinden zijn als snoep, frisdrank en chips.

De wetenschappers onderzochten 3 miljoen openbare Instagramberichten. Ze zochten op voedselgerelateerde termen met een geotag per locatie. Met bestaande informatie over food deserts en sociaal-economische status van de desbetreffende regio vergeleken ze de verschillende gebieden.

In alle regio's van de VS bevat het eten uit food deserts 5 tot 17% meer cholesterol, suiker en vet. Het onderscheid was zo nadrukkelijk dat de onderzoekers met 80% zekerheid konden voorspellen of een bepaald voedselbericht uit een food desert kwam of niet. Per regio plaatsen mensen verschillende typen voedselfoto's. Elke regio heeft zijn eigen populaire Instagrampatroon voor wat betreft foto's van etenswaar.
Grist
Reageer
  • Deel
Druk af