ING verwacht dat consumentenbestedingen in de detailhandel ook volgend jaar licht blijven toenemen. De omzet in food gaat in 2016 met 1,8% stijgen. Supermarkten zullen dankzij een omzetgroei van 2% volgend jaar de omzetgrens van 35 miljard euro doorbreken. Ook de totale omzet in de detailhandel gaat met 2% stijgen, verwacht ING, maar blijft nog altijd onder het pre-crisis niveau. Dat komt doordat consumenten nog altijd voorzichtig zijn.

De servicesupermarkten hebben in toenemende mate te maken met concurrentie van discounters, de speciaalzaak 2.0, foodverkopen bij non-food retail, maaltijdboxen en online boodschappenbezorgers. Online boodschappen doen groeit naar verwachting naar een omzetaandeel van 10% in 2025. De fysieke winkel blijft echter belangrijk als plaats van aankoop en als 'plek waar veel consumenten inspiratie opdoen'.

Foodspeciaalzaken blijven in de hoek zitten waar de klappen vallen. Na 2 jaar stilstand voorziet ING voor 2016 wel een lichte plus, maar die is te danken aan hogere prijzen en niet aan meer verkopen. Grotere supermarkten bieden meer steeds meer 'vers' aan, vooral AGF, brood en vlees. ING verwacht een verdere verschuiving in het retailaanbod: minder slagerijen, groentezaken en bakkers en meer bijzondere viswinkels, kaaszaken en winkels met overige voedingsmiddelen zoals koffie en thee. “Local hero’s kunnen kiezen voor een traditioneel bedrijfsmodel, waarbij authenticiteit en ambacht centraal staan. Een andere optie is samenwerking en innovatie. Local wil niet altijd zeggen dat technologie geen rol speelt", aldus ING.
ING
Reageer
  • Deel
Druk af