Alle kookprogramma's en kookboeken ten spijt blijven we toch echt keukenklunzen. Dat bericht het AD naar aanleiding van de introductie van een nieuw themakanaal over eten. 'Meneer in de Keuken' richt zich op mannelijke hobbykoks. Initiatiefnemer Robert Kroon is er heilig van overtuigd dat zijn nieuwe themakanaal op YouTube de doorbraak gaat zijn van mannen achter het fornuis.

Trendanalist Anneke Ammerlaan ziet de invloed van kookprogramma's niet echt terug in het gedrag van consumenten. De meeste thuiskoks beschikken over een schraal repertoire: vaak worden dezelfde vijf gerechten tot in het oneindige herhaald.

"We raken echt niet geïnspireerd door televisie. Niemand gaat door Heel Holland Bakt of MasterChef ineens allerlei nieuwe recepten uitproberen. Die programma's zijn primair tv-vermaak, spektakel om bij onderuit te zakken. Of ze fungeren als een soort troost: als je nergens zin in hebt, is een zender als 24 Kitchen feel good-tv. Hetzelfde geldt voor kookboeken. Die draaien om lekker wegdromen, kijken en bladeren. Alleen bij speciale gelegenheden wordt eruit gekookt. Kortom, die boeken en programma's hebben onze gewoontes in de dagelijkse praktijk niet wezenlijk veranderd. En het is nu eenmaal makkelijk om op routine terug te vallen, zeker met een drukke baan en een paar jonge kinderen die moeilijke eters zijn. Als je dan iets hebt gevonden dat ze lusten, houd je daaraan vast.''

Toch kan Meneer in de Keuken een succes worden, denkt Ammerlaan. Zeker als de bedenkers het zo aanpakken als het populaire Duitse kookmagazine Beef, 'fur Männer mit Geschmack'. "Maak het stoer, mannelijk, zonder poespas en toch stijlvol. Dat spreekt aan", aldus Ammerlaan.
AD - abcCookies op AD.nl
Reageer
  • Deel
Druk af