Dat kopt de Levensmiddelenkrant in zijn printeditie. De allereerste chips met een Vinkje deden, onder meer op Foodlog, het stof over Vinkje weer opwaaien. De criteria van het keurmerk zouden wetenschappelijk achterlopen. Daarnaast zou het blauwe Vinkje suggereren dat producten die slechts minder ongezond zijn, een gezond alternatief zouden zijn. Dat zet mensen communicatief op het verkeerde been, vinden de critici inmiddels al jaren.

De Levensmiddelenkrant meldt dat de Stichting Ik Kies Bewust die Vinkje beheert, heeft besloten tot een strategische heroriëntatie. Daarin speelt het gesprek met stakeholders en consumenten een nadrukkelijker rol. Na de forse kritiek die Vinkje kreeg te verduren toen het eerste blauwe Vinkje op chips verscheen, besloot de stichting tot het zoeken van het openbare debat. Diana Monissen, de nieuwe voorzitter van de stichting, zegt te willen weten hoe de criteria beter vernieuwd en gebruikt kunnen worden en hoe ze de communicatie naar de consument kan verbeteren: "We willen weten welke hulp die consument nodig heeft en hoe die daarover denkt."

In april, schrijft de Levensmiddelenkrant, zal het bestuur van de stichting met zo'n honderd mensen in debat gaan. Daarnaast organiseert de Stichting rondetafelgesprekken waar wetenschappers, de overheid, ngo's en fabrikanten aan zullen deelnemen.

Vinkje maakt ook op zijn site melding van het publieke debat en 'verschillende bijeenkomsten'. Doel blijkt een evaluatie van 10 jaar Stichting Ik Kies Bewust die de basis moet worden om "haar koers voor de toekomst opnieuw te formuleren." Van één ding blijkt de Stichting alvast overtuigd: "Ook in de toekomst blijven wij via het Vinkje de consumptie van gezonde voeding stimuleren."
HetVinkje - Het Vinkje: 10 jaar en verder
Reageer
  • Deel
Druk af