Heineken boekte over 2015 €2,05 miljard nettowinst, 16% hoger dan in 2014 toen de bierbrouwer uitkwam op €1,76 miljard. De omzet nam met 6,5% toe naar €20,51 miljard. Heineken slaagde er in het afgelopen jaar op eigen kracht 2,3% meer bier te verkopen (in 2014 was dat 1,9%). Het bedrijf realiseerde de hogere omzet en winst dankzij extra investeringen in de merken, aanhoudende innovatie en kostenbeheersing, liet topman Jean-François van Boxmeer weten bij de presentatie van de cijfers. Zo opende Heineken brouwerijen in Myanmar, Oost-Timor, Mexico, Brazilië en vergrootte het concern de brouwcapaciteit in Ethiopië.

In Europa, Azië en Noord- en Zuid-Amerika wordt meer Heineken gedronken. Rusland, Oost-Europa, het Midden-Oosten en Afrika blijven lastig voor Heineken. In olieproducerende landen als Rusland en Nigeria zorgt de fors gedaalde olieprijs voor minder bierverkopen. In andere landen krijgt Heineken te maken met concurrentie van kleinere brouwers die met bijzondere bieren marktaandeel van de grote bierproducenten afknabbelen. Om de Voor nieuwe groei opende Heineken brouwerijen in Myanmar, Oost-Timor, Mexico, Brazilië en vergrootte de brouwcapaciteit in Ethiopië.

Voor 2016 voorziet de nu nog derde brouwer ter wereld voortzetting van de groei, al is er sprake van een "in toenemende mate uitdagende externe omgeving".
Het Financieele Dagblad
Reageer
  • Deel
Druk af