In het kader van het nieuwe klimaatakkoord van Parijs levert ook de voedingsindustrie een bijdrage. De productie en consumptie van al ons voedsel is verantwoordelijk voor ongeveer een vijfde van de wereldwijde CO2-uitstoot. Veertien van 's werelds grootste voedingsproducenten, waaronder Unilever, General Mills, Mars International en Nestlé USA, hebben tijdens COP21 de koppen bij elkaar gestoken om met elkaar te zorgen voor een vermindering van uitstoot van broeikasgas, meldt Foodnavigator.

In een gezamenlijke brief schrijven de bedrijven: “Voor bedrijven als de onze betekent het klimaatakkoord dat we meer voedsel moeten produceren op minder land, met gebruik van minder natuurlijke bronnen.”

De voedingsmiddelenconcerns benoemen specifieke doelen. Zo streeft Unilever er naar om in 2030 CO2 positief te zijn en gaat Ben & Jerry’s zuivelvrije producten maken om de emissie met 40% te reduceren. Daarnaast zetten bedrijven de impact van palmolie, soja en rundvlees op de agenda met een plan om ontbossing te stabiliseren en door herbebossing in 2050 weer het niveau van 1990 te bereiken. Ontbossing draagt 10 tot 15% aan de uitstoot bij. Tenslotte verbinden de bedrijven, met Marks & Spencer en Unilever voorop, zich aan een nieuwe ‘produce and protect’ aanpak waarvan de doelstelling is alleen samen te werken met regio’s die "ambitieuze initiatieven hebben op het gebied van klimaat en ontbossing".
FoodNavigator - What does COP21 mean for the food industry?
Reageer
  • Deel
Druk af