Vers fruit is de grootste categorie binnen de totale online verkopen. Tot die verrassende conclusie komt marktonderzoeksbureau IRI Nederland op basis van het eerste onderzoek waarin de online verkopen binnen supermarkten werden gemeten op basis van verkoopgegevens.

In de winkel staat fruit op de vijfde plaats van meest verkochte producten. Verse groenten staan zowel in de winkel als online op de tweede plaats van meest verkochte producten. Wel is het totale aandeel in de online verkoop nog wel een stuk kleiner dan offline.

IRI stelde verder vast dat de zogenoemde 'bulk boodschappen' relatief vaak online gekocht worden. Promoties met merken - zoals gratis bezorging bij aankoop van een bulkverpakking - zorgen ervoor dat het marktaandeel van bijvoorbeeld Coca-Cola online bijna 10% hoger ligt dan binnen de reguliere supermarkt. Volgens IRI is dit een goed voorbeeld van wat "voorloper zijn in activaties in het online kanaal kan brengen voor een merk of fabrikant", schrijft Distrifood.

Vers vlees kopen consumenten daarentegen vooral offline in de supermarkt of bij de slager. IRI vermoedt dat dit komt doordat mensen de producten het liefst zelf zien en ruiken voor tot ze tot aankoop overgaan. Vleeswaren kopen mensen dan wel weer online, net als wijn, kaas, koffie en cola.

Uit recent shopperonderzoek door IRI blijkt dat het profiel van de online shopper afwijkt van dat van de reguliere shopper. De online shopper is beduidend jonger (vooral de categorie 25-39 jaar is oververtegenwoordigd), heeft vaker een gezin en een modaal of boven modaal inkomen. Bovendien blijkt de online shopper meer panklare (vlees)producten maar ook meer vegetarische producten te kopen, kiest hij of zij vaker voor de duurdere voorverpakte groentepakketten en voor bonen in plaats van voor gemalen koffie.
Distrifood - Fruit grootste categorie in online verkopen
Reageer
  • Deel
Druk af