Bijna driekwart (73%) van de Franse consumenten is negatief over de kwaliteit van de in de supermarkten verkochte groente en fruit. Duurdere variëteiten zijn niet beter of smakelijker. Dat blijkt uit het consumentenonderzoek van de Franse consumentenorganisatie CLCV. De consumentenorganisatie onderzocht dit jaar tomaten en witte perziken. Van de tomaten overtuigt maar 32% de consumenten (vorig jaar was dat 38%). De smaak werd door 20% als (heel) goed beoordeeld, 27% vond ze 'correct', 40% 'smakeloos' en 13% ronduit 'onaangenaam'. Bij de perziken was het iets beter: 39% vond ze lekker, 27% correct, 27% matigjes en 7% vies.
France-Agri - Grande distribution : Les consommateurs déçus par le goût des pêches blanches et des tomates
Lees ook
Diekwart van de Fransen is ontevreden over de kwaliteit en smaak van de in hun supermarkten aangeboden tomaten en perziken. Dat is een ernstige zaak. Maar gelukkig zijn er in F nog talloze boerenmarkten met vaklui die in NL allang zijn uitgestorven en echte groentenwinkels die dit compenseren met spul dat wel lekker is en eetklaar en niet uit kassen van substraattteelt komt.
Wat dat betreft staan we in NL pas echt met de rug tegen de muur. Tomaten zijn nog dezelfde waterbommen als weleer en de knalharde perziken, ook die zogenaamde ‘wilde’, worden thuis zelden rijp. Als ze dit al worden zijn het meelballen of is voordien rot en/of schimmel al ingezet. Kneppelharde geurloze meloenen muren wachten me ook regelmatig op aan de entree der supermarkten. Blijven nog weken hard en opeens in een flits zijn ze – net als je het vergeten bent te controleren – overrijp.
Inferieure rotzooi in de markt zetten lijkt wel een doel op zich. De meesten eten kennelijk dan ook alles wat ze wordt voorgezet. Dan heb je vrij spel. De bedrogen consument die nog wel smaak heeft gooit het uiteindelijk weg en anders doet de super dat wel omdat men dit spul terecht laat staan. Dit vormt m.i. een aanzienlijk deel van de voedselverspilling.