Aan meer dan de helft van de levensmiddelen (56%) in supermarkten is suiker toegevoegd. Bij sterk bewerkte voedingsmiddelen geldt dat zelfs voor 69%. Dat constateert voedselwaakhond foodwatch in een onderzoek naar 651 producten van Albert Heijn, Jumbo en Lidl. Eerder constateerde foodwatch al dat in groentenconserven suiker wordt toegevoegd. Maar ook in alledaagse producten als vleesbeleg, maaltijdsalades, zoutjes, soep en pindakaas wordt suiker gebruikt voor een zoetere smaak. foodwatch start vandaag een e-mailcampagne om de overheid te manen "te stoppen met de zinloze zelfregulering van het Akkoord Verbetering Productsamenstelling" en "zelf beleid op te stellen voor een gezonder voedselaanbod."
Foodwatch
Lees ook
-
13
+Of je van vruchtensap diabetes type 2 en obesitas kunt krijgen, hangt van definities af 21 jul 2023
- 5 Drammen over zout 13 jul 2020
-
1
+Duitse minister vraagt vriendelijk aan levensmiddelenindustrie eten gezonder te maken 14 jan 2019
-
2
+Drie manieren waarop overheden hun landgenoten minder suiker kunnen laten binnenkrijgen 21 sep 2018
-
1
+foodwatch: ‘zoutsucces is geen succes’ 31 mei 2017
Producten worden niet verkocht, maar mensen kopen producten en eten die vervolgens op.
Je hoeft die producten dus niet te veranderen, maar het koopgedrag van de mensen.
Dick, dat is eigenlijk ook precies waarom ik moeite heb met productherformulering.
Eigenlijk is het de mensen 'dom' houden: blijf vooral eten (consumeren) we maken het wat minder ongezond voor je.
Als ik een worst eet, wil ik een vette zoute worst. Ik hoef er alleen geen 3.
En ik hoef helemaal geen niet zo vette en flauwe worst.
Het zout, vet en suiker probleem is vooral een gedrag en aanbodsprobleem. Niet sec een product probleem. Maar 'consuminderen' is niet zo'n populair standpunt bij overheden en bedrijven.
Sander, het klinkt onnozel, maar in je laatste zin zeg je iets heel belangrijks (als je gelijk hebt, tenminste, dat de recepturen optimaal zijn): productherformulering - zo heet suiker, zout en vet eruit - is helemaal niet nodig. Fabrikanten en zelfs foodwatch, zeg je eigenlijk, kijken weg van het probleem: er moet domweg minder verkocht worden.
Waarom stoppen voedselproducenten zoetstoffen in bewerkte producten? Die vraag wordt te weinig gesteld en het antwoord te weinig uitgelegd.
Ja, mensen eten makkelijker (meer) van een product als het zoet is.
Maar de meeste bewerkte en zeker 'ultrabewerkte' producten zijn door middel van conserveringsmiddelen lang(er) houdbaar gemaakt. Met name vanwege Listeria-wetgeving die stelt dat die niet mag uitgroeien boven de 100 kve gedurende de houdbaarheidstermijn.
Hoe voorkom je Listeria-uitgroei? Door PH verlaging met een zuur en door Aw-verlaging.
Aw is het vrije water in een product wat bacteriën kunnen gebruiken (vergelijk het met een plas water naast een spons en water in een spons: het weegt evenveel, maar in de spons is het niet 'vrij'.)
Door suiker of zout toe te voegen verlaag je de Aw. Daarnaast is er een zoetstof nodig om als tegenhanger van het toegevoegde zuur voor de PH verlaging; anders smaakt het niet.
Dus een lang houdbaar product heeft vaak een zoetstof vanwege de voedselveiligheid.
En ja, daarnaast zitten er heus ook wel suikers of andere zoetstoffen in producten om het lekkerder te maken. Daar is trouwens een heel simpele oplossing voor: niet te veel eten.