Voedselwaakhond foodwatch onderzocht 103 producten die worden aangeprezen door 'kinderhelden'. Daarvan bleken er slechts 3 'gezond' volgens de criteria voor kindermarketing van de Wereldgezondheidsorganisatie. Het ongezondste kinderidool zijn de gele animatiefiguurtjes 'Minions', die op 15 producten prijken. Op de tweede plaats komt 'Frozen' (Disney) met 11 producten en Buurman en Buurman staan met 6 'optredens' op de derde plaats. De producten waar kinderhelden het vaakst reclame voor maken zijn koekjes/cake, snoepgoed, zoet beleg en zoete drankjes. Foodwatch maakt zich hard voor een overheidsverbod op ongezonde kindermarketing; de huidige zelfregulering door de voedingsindustrie is volgens de organisatie niet effectief.
Foodwatch - De Minions zijn de ongezondste kinderidolen - foodwatch
Lees ook
- 1 Toch weer kinderidolen op paaseieren 5 apr 2023
- 0 Suikermaxdag voor de jongsten 9 jul 2022
-
1
+foodwatch wil Coca-Cola het liefst helemaal De Efteling uitjagen 8 apr 2019
-
0
+K3 en SpongeBob nog steeds op verpakking kindersnoep 7 dec 2017
-
1
+Regering gaat zelf controleren op kinderreclame 24 aug 2017
- 0 WHO wil wetten tegen digitale kindermarketing 7 nov 2016
-
4
+Reclame Code Commissie bevestigt ‘ongeoorloofde kindermarketing bij 12 voedselfabrikanten’ 23 sep 2015
- 6 foodwatch: Maya de Bij maakt dik 27 mei 2015
- 0 foodwatch start petitie tegen ‘vermomde kinderreclame’ 25 jun 2014
- 6 Kindermarketing: zelfregulering werkt niet, burgerinitiatief wel? 25 feb 2013
Nog even. Is ooit vastgesteld wat het effect was op de trek in spinazie, bij kinderen die dol waren op Popeye de Sailorman?
Ik denk, Jan Peter van Doorn, hetzelfde. Maar Foodwatch en de kinderlokkersalliantie waar de slimme Jaap Seidell aan mee doet, moeten het beter weten. Moge ze hier op Foodlog iets van zich laten horen.
Ik denk, Wouter, dat het een onderlinge verschuiving tussen de producten cq merken teweegbrengt. Dit soort markten zit al aan hun top en groeit nauwelijks. Bij tomaten kan dat anders zijn, Henric. Het kan zijn dat daar nog wel ruimte voor groei is en dat de figuurtjes bij kinderen de aandacht op tomaten kunnen vestigen. Bij spruitjes zal het wel niet werken. Zelfs met 100 buurman en buurmannen gaan kinderen die niet lekker vinden.
Het is precies dat, Henric van der Krogt, dat ik zou willen horen van de goedbedoelers die kindermarketing bestrijden. Ik sta aan hun kant. Maar wil weten van hun verstand.
Dan volgt vanzelf de vraag: gaan kinderen meer tomaten eten als Buurman en Buurman op de verpakking staan?