Nederland loopt fors achter op het buitenland voor wat betreft het aandeel van horeca in winkelcentra. Succesvolle winkelcentra hebben een groter aandeel food, een medisch cluster, multiculturele winkelformules en een link met online bestellen via een Pick-Up Point. Dat zei Jaap Blokhuis, CEO van Multi, tijdens een congres over vernieuwingen in winkelvastgoed. Blokhuis voorspelt dat food zich in hoog tempo ontwikkelt tot de belangrijkste trekker in een winkelcentrum.
"Probeer maar eens in Hoog Catharijne in Utrecht in een behoorlijk restaurant af te spreken", aldus Blokhuis. In Azië is het aandeel food in winkelcentra nu al 30 tot 35%. "Dat is een onderdeel dat niet wordt aangetast door online retailing." Blokhuis voorspelt dat er de komende jaren een compleet nieuw arsenaal aan horecaformules in winkelcentra ontstaat. Het geluid dat ‘food’ in brede zin, ofwel dagelijkse boodschappen en horeca, zich tot de trekker in een winkelcentrum ontwikkelt, was in meerdere toonaarden te horen tijdens het congres.
Blokhuis uitte zich optimistisch over de kansen voor fysieke winkels. Het kost online retailers steeds meer geld om bovenaan Google-zoekresultaten te komen. "Er komt een moment dat Google minder interessant is dan de fysieke winkel om je producten te marketen", zei Blokhuis. Mede daarom openen steeds meer online retailers ook fysieke winkels.
RetailDetail - ?Food? wordt belangrijkste trekker voor succesvol winkelcentrum
"Probeer maar eens in Hoog Catharijne in Utrecht in een behoorlijk restaurant af te spreken", aldus Blokhuis. In Azië is het aandeel food in winkelcentra nu al 30 tot 35%. "Dat is een onderdeel dat niet wordt aangetast door online retailing." Blokhuis voorspelt dat er de komende jaren een compleet nieuw arsenaal aan horecaformules in winkelcentra ontstaat. Het geluid dat ‘food’ in brede zin, ofwel dagelijkse boodschappen en horeca, zich tot de trekker in een winkelcentrum ontwikkelt, was in meerdere toonaarden te horen tijdens het congres.
Blokhuis uitte zich optimistisch over de kansen voor fysieke winkels. Het kost online retailers steeds meer geld om bovenaan Google-zoekresultaten te komen. "Er komt een moment dat Google minder interessant is dan de fysieke winkel om je producten te marketen", zei Blokhuis. Mede daarom openen steeds meer online retailers ook fysieke winkels.