Gisteren lanceerden Innoleaps en YFM de Food Accelerator, een initiatief om startups, corporates, studenten en organisaties bij elkaar te brengen. Innoleaps CEO André Knol hoopt op ruim 100 aanmeldingen, waarvan er 10 doorgaan naar het zogeheten Food Hack Weekend. Het beste idee krijgt de kans om met de hulp van experts en een multidisciplinair team “in 3 maanden te bereiken wat je normaal in 1,5 jaar doet”.

Eerste spreker tijdens de opening donderdagavond was Ruben Nieuwenhuis (Director Startup Amsterdam). Met zijn bedrijf brengt hij kennis en mensen bij elkaar en bouwt hij “infrastructuren om mee te groeien”. De focus ligt hierbij op regio’s en niet op overlappende onderwerpen als water en gezondheid. Startups hebben niet alleen corporates nodig om te groeien, ook andersom kan een groot bedrijf veel leren van de mindset van een startup, legt Nieuwenhuis uit.

Arjen Boekhold, Chain Director bij Tony’s Chocolonely, sprak over centralisatie in de keten. De cacao van 2.5 tot 3 miljoen boeren gaat naar slechts 4 of 5 spelers, om vervolgens weer bij miljoenen consumenten te belanden. Toch kan je als klein bedrijf van grote invloed zijn: “je moet de mug in de kamer willen zijn, die de grote jongens uit hun bed trekt.” Boekhold benadrukt het belang van het bewust maken van consumenten. Tony's Chocoloney zet onder andere mensen aan het denken door melkchocolade niet in een blauwe maar juist in een rode verpakking te verkopen.

Tijdens de discussie met een internationaal panel bleken alle mooie woorden nog niet voor iedereen concreet genoeg: “Vertel eens simpel wat die Food Accelerator inhoudt”, klonk het uit het publiek.
Daar kon Knol kort over zijn: de Food Accelator zet je met je ideeën letterlijk in een versnelling. Aanwezigen met goede ideeen konden direct een concrete eerste stap zetten door het opnemen van een 1 minuut durende pitch.
Foodlog
Reageer
  • Deel
Druk af