Ons eet- en aankoopgedrag wordt in grote hoeveeelheden data vastgelegd. Dat biedt een kans om meer grip te krijgen op veranderend consumentengedrag voor de hele foodsector en in het verlengde daarvan een meer efficiënte voedselketen. Dat concludeert ABN AMRO in het rapport Voedsel wordt bits and bites. Digitale transformatie van de foodsector.

Er is wel sprake van een paradox. Consumenten willen dat er met hun voorkeuren rekening wordt gehouden, maar zijn lang niet allemaal bereid persoonlijke data te delen. Het gemakkelijkst delen consumenten data als daar een financieel voordeel, zoals een aanbieding in de supermarkt, tegenover staat. Daar heeft 48% geen bezwaar tegen. Opvallend genoeg heeft 47% veel bezwaar tegen het delen van data met producenten voor verbetering van smaak of samenstelling.

Bedrijven in de foodsector moeten zich meer op het digitale pad begeven om snel te kunnen inspelen op veranderende consumentenvoorkeuren en loyaliteit te vergroten. Ze moeten daar zowel gestructureerde data (die consumenten met hun (online) koopgedrag genereren) als ongestructureerde data (die consumenten zelf genereren met wat zij op social media posten) voor gebruiken. Rob Morren, Sector Banker Food van ABN AMRO: "Dit leidt tot meer gepersonaliseerde aanbiedingen in de supermarkt en uiteindelijk tot voeding die is afgestemd op iemands leefstijl of gezondheidssituatie. [..] Ook fabrikanten moeten scherp blijven als ze relevant willen zijn. Dit kan bijvoorbeeld door sneller in te spelen op smaakvoorkeuren of met maaltijdcomponenten meegroeien op de trend dat steeds meer retailers voor de ogen van de consument verse maaltijden samenstellen. De digitale transformatie biedt als laatste ook kansen om meer informatie over de herkomst van ons eten naar de consumenten te brengen. Zo kunnen boeren aantonen wat de CO2-footprint van een stuk vlees is geweest”.
ABN AMRO - Voedsel wordt bits and bytes - Insights
Reageer
  • Deel
Druk af