ABN Amro voorspelt dat Nederlandse eieren ruim 20% duurder gaan worden. Dat komt doordat legpluimveehouders die inspelen op de wens van de Nederlandse consument naar meer diervriendelijke eieren van op meer vierkante meters gehouden dieren.

Nadat in voorgaande jaren de productie van scharreleieren toenam, groeit op dit moment vooral de productie van vrije uitloop- en biologische eieren. Deze marktsegmenten zullen de komende jaren met 5% en 7% groeien, voorspelt het Economisch Bureau van de bank in een sectorrapport. De groei zal ten koste gaan van het scharreleierensegment.

Legpluimveehouders die meegaan in deze trend produceren minder, maar duurdere eieren. "Vooralsnog nemen consumenten het hogere prijskaartje dat vrije uitloop- en biologische eieren dragen, op de koop toe", aldus de bank. Door als keten het duurzame imago gezamenlijk uit te dragen en de productie beter af te stemmen op de vraag, ontstaan er kansen in de keten. "Als dit verhaal goed wordt verkocht, zal een lichte prijsverhoging niet te leiden tot vraaguitval, omdat hier voor de consument meer keuze en een betere kwaliteit tegenover staan."
Out-of-Home - ABN Amro: prijs per ei 20 procent omhoog
Reageer
  • Deel
Druk af