Kruideniersblad Distrifood maakte een analyse van de belangrijkste niet-discount supermarktformules van Nederland. Na vele decennia is nog steeds te zien waar ze als kruidenierswinkels ontstonden, zeggen de vakjournalisten. Hen valt op dat alle formules streven naar meer vers, meer gemak en meer online. Albert Heijn doet alles sneller dan de andere formules, vinden ze. Terwijl alle formules zich proberen van elkaar te onderscheiden om weg te komen uit de prijsoorlog, saneert AH het midden van zijn assortiment. De Zaanse formule zou achter de schermen vergaand inzetten op Big Data en heel actief in zetten op meer verdienen met minder vierkante winkelmeters.
Lees ook
- 12 Supermarkten gaan schade op eierleveranciers verhalen 3 aug 2017
- 6 Supermarkten verkochten 150% meer gecertificeerde kweekvis 15 aug 2016
- 44 Milieudefensie overdrijft met ‘oerwoudvrij’ 4 dec 2015
- 1 Thuisbezorgen succesfactor voor ‘e-grocery’ NL 9 jul 2015
- 1 Groeiend tekort aan slagers in België 9 jun 2015
- 3 ‘Wie het volle pond voor een kratje bier betaalt is gek’ 7 nov 2014
- 0 Oer-Nederlandse Spar doet het elders beter 30 mei 2014
- 0 Voedselbanken kunnen vraag niet aan 27 mrt 2014
- 0 Prijsbewuste Belgen wijken uit naar Nederlandse supermarkten 7 mrt 2014
- 0 Ook Plus verlaagt 1300 producten in prijs 14 sep 2013
Niels, als blad doe je het nooit goed genoeg omdat mensen altijd meer willen. Maar je hebt zeker gelijk: discounters eten nou juist dat midden uit de markt weg met hoge kwaliteit voor een bijzonder nette prijs. Veel van de dynamiek die Distrifood signaleert heeft daar dan ook mee te maken.
De belangrijkste concurrentie niet meenemen in de analyse terwijl die het middensegment leeg-eet... De klassieke retail-indeling (goedkoop - beter - best) verdwijnt omdat shoppers betere kwaliteit kunnen krijgen voor lagere prijzen bij de zogenaamde "discounters".