Kruideniersblad Distrifood maakte een analyse van de belangrijkste niet-discount supermarktformules van Nederland. Na vele decennia is nog steeds te zien waar ze als kruidenierswinkels ontstonden, zeggen de vakjournalisten. Hen valt op dat alle formules streven naar meer vers, meer gemak en meer online. Albert Heijn doet alles sneller dan de andere formules, vinden ze. Terwijl alle formules zich proberen van elkaar te onderscheiden om weg te komen uit de prijsoorlog, saneert AH het midden van zijn assortiment. De Zaanse formule zou achter de schermen vergaand inzetten op Big Data en heel actief in zetten op meer verdienen met minder vierkante winkelmeters.
Lees ook
- Maak je borst maar nat: boodschappen flink duurder in 2023 (en daarna) 1 jan 2023
-
0
+Klanten geven supermarkten een 7,39 als corona-rapportcijfer 29 jun 2020
-
4
+Belgische eierboeren krijgen hulp, Nederlandse moeten boeten voor fipronil 2 feb 2018
- 6 Supermarkten verkochten 150% meer gecertificeerde kweekvis 15 aug 2016
- 1 Thuisbezorgen succesfactor voor ‘e-grocery’ NL 9 jul 2015
- 1 Groeiend tekort aan slagers in België 9 jun 2015
- 0 Tijdelijke WW en Hollandpromotie voor slachtoffers Ruslandban 16 aug 2014
- 0 Oer-Nederlandse Spar doet het elders beter 30 mei 2014
- 0 Voedselbanken kunnen vraag niet aan 27 mrt 2014
- 26 A.C. Hartman wint verkiezing ‘Beste paprika van Nederland’ 13 sep 2012
Niels, als blad doe je het nooit goed genoeg omdat mensen altijd meer willen. Maar je hebt zeker gelijk: discounters eten nou juist dat midden uit de markt weg met hoge kwaliteit voor een bijzonder nette prijs. Veel van de dynamiek die Distrifood signaleert heeft daar dan ook mee te maken.
De belangrijkste concurrentie niet meenemen in de analyse terwijl die het middensegment leeg-eet... De klassieke retail-indeling (goedkoop - beter - best) verdwijnt omdat shoppers betere kwaliteit kunnen krijgen voor lagere prijzen bij de zogenaamde "discounters".