De supermarktomzet van de 100 grootste A-merken groeide afgelopen jaar met 1,3%. Dat blijkt uit de jaarlijkse Merken Top-100 van marktonderzoeksbureau IRI, meldt de NOS. Het is voor het eerst in zeven jaar dat de omzet in A-merken harder groeit dan die in private label (huismerken). Huismerken lieten een groei van 0,3% zien.

Net voor de crisis, in 2007, hadden huismerken een marktaandeel van 24%. In 2014 was dit opgelopen tot 27,3% en afgelopen jaar is dit weer gedaald naar iets onder de 27%. Het marktaandeel van de top-100 A-merken becijfert IRI op 23,2%. "De mega-inhaalslag die de huismerken afgelopen jaren maakten, is over het hoogtepunt heen", aldus Sjanny van Beekveld van IRI. "We zien duidelijk een kentering. Tijdens de crisis hebben veel bedrijven bezuinigd op het ontwikkelen van nieuwe, succesvolle producten. Maar die innovatie heb je gewoon nodig om te groeien. Nu zie je dat de innovaties weer terug zijn."

Volgens van Beek is het koopgedrag van de consument de afgelopen jaren drastisch veranderd. Consumenten zijn gewend geraakt aan aanbiedingen en promoties en kopen via diverse kanalen in. "Die gewoonten gaan er niet zomaar weer uit", zegt ze.

Het bestverkochte A-merk in Nederland is Marlboro. Op 2 en 3 staan Campina en Douwe Egberts. Hoogste 'nieuwkomer' in de merkenlijst is dit jaar, op nummer 31, diervoedermaker Purina. De vraag is dus of de ommekeer definitief is.
NOS - Crisis voorbij, A-merken groeien weer harder dan huismerken
Reageer
  • Deel
Druk af