Consumenten proberen hun aankopen in balans te houden door hun keuze voor ongezondere producten te compenseren met gezondere producten.

Welke keuze ze maken hangt af van hun persoonlijke voor- of afkeur voor bijvoorbeeld vet, zout of suiker. Dat blijkt uit een studie die verschenen is in het Journal of Retailing.

Onderzoekers van de State University of New York namen bij 400 mensen een korte vragenlijst af over de aandacht die ze besteden aan gezonde voeding. De onderzoekers bekeken of ze zich op het gebied van vet, suiker en zout lieten leiden door genot, balans of gezondheid.

Vervolgens analyseerden ze aan de hand van de gegevens van scanners van de supermarkt in hoeverre de ‘gezondheids-angst’ terug te zien was in de aankopen van de proefpersonen. Wat opviel was dat alle consumenten in meerdere of mindere mate een balans probeerden te vinden tussen gezond en ongezond, gebaseerd op hun eigen prioriteiten. Mensen die bijvoorbeeld sterk gezondheidsgericht waren op de consumptie van vetten, lieten zich bij het gebruik van zout meer leiden door genot.

Onderzoekers willen leren begrijpen waarom mensen bepaalde voedselkeuzes maken. De inzichten die ze hierdoor krijgen, zijn van belang voor zowel de strategie van verkopers als voor het opstellen van beleid rondom voeding. “Om mensen te stimuleren om gezondere voeding te kopen, zijn er verschillende strategieën nodig. De one-size-fits-all benadering werkt niet,” concluderen de auteurs.
ScienceDirect - Impact of Healthy Alternatives on Consumer Choice: A Balancing Act
Reageer
  • Deel
Druk af