Toenemende bezorgdheid van consumenten over wat er precies in hun eten zit, verandert hun kijk op hoe 'natuurlijk' gedefinieerd moet worden op voedseletiketten. Dat zegt het Amerikaanse onderzoeksbureau NPD Group in een nieuw rapport, meldt IFT.

'Natuurlijk' voedsel betekent volgens NPD steeds vaker 'puur'. Consumenten willen een product zonder toevoegingen, chemicaliën of conserveringsmiddelen, dat vrij is van alles wat 'in fabrieken wordt geknutseld'. In de praktijk is dat alleen niet altijd het geval. Volgens het niet-bindende advies dat de Food and Drug Administration in 1990 opstelde, mag in een product dat 'natuurlijk' op het etiket zet "niets kunstmatigs of synthetisch - met inbegrip van alle kleurstoffen ongeacht de bron - zijn opgenomen of toegevoegd". Deze leidraad maakt het echter mogelijk dat voedingsmiddelen en dranken met bijvoorbeeld een hoog glucosesiroopgehalte (HFCS) of genetisch gemodificeerde organismen (GMO's) nog steeds als 'natuurlijk' geëtiketteerd mogen worden.

Dat is verwarrend voor consumenten, aldus Darren Seifer van NPD. Zeker nu consumenten steeds bewuster bezig zijn met wat ze in hun mond stoppen en steeds bezorgder worden. 30% van de Amerikanen aarzelt bij eten met conserveringsmiddelen, waar dat 10 jaar geleden nog maar 24% was. Ze willen weten of er HFCS of GMO's in hun eten zitten. NPD constateerde echter ook dat deze bezorgdheid eerder het gevolg is van negatieve verhalen in de media dan van wetenschappelijk onderbouwde kennis. Op de vraag wat GMO is, antwoordde de meerderheid van de Amerikanen in het onderzoek: "Dat weet ik niet".
IFT - abc Consumer definition of ?natural? evolves - IFT.org
Reageer
  • Deel
Druk af