Dat zou blijken uit onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De wildgroei aan keurmerken én de onduidelijkheid over waar het keurmerk voor staat, maken dat consumenten het vertrouwen in keurmerken verliezen. Volgens de ACM staat daardoor de geloofwaardigheid van álle keurmerken onder druk.

Een verkennend onderzoek van de ACM naar de rol en de werking van keurmerken voor consumenten zou dit aantonen. Anita Vegter, bestuurslid van ACM zegt: "Organisaties en bedrijven die keurmerken uitgeven zouden er goed aan doen een einde te maken aan de huidige wildgroei. Er moet een kader komen voor het oprichten en beheren van keurmerken. Daarmee kunnen keurmerken hun oorspronkelijke functie terugkrijgen: kansen voor bedrijven om zich te onderscheiden en een betrouwbaar hulpmiddel voor consumenten om een geïnformeerde keuze te maken."

Uit onderzoek van ACM zou voorts blijken dat consumenten vinden dat ze er vanuit moeten kunnen gaan dat een keurmerk betrouwbaar is, duidelijke informatie geeft en onafhankelijk wordt gecontroleerd. Dat staat haaks op wat consumenten van de huidige keurmerken vinden. De ACM zegt: "Er zijn nu honderden keurmerken en sommige worden gezien als een marketingtruc. Consumenten hebben moeite om de waarde van een keurmerk te bepalen."
Autoriteit Consument en Markt - abcACM over keurmerken | ACM.nl
Reageer
  • Deel
Druk af