In een nieuwe kerstreclame zoekt een groep jonge, blanke mensen een afgelegen Mexicaans dorp op. Ze bouwen een kerstboom, delen Coca-Cola uit en stralen een gevoel van verbondenheid uit met de lokale bewoners die geen Spaans, maar een inheemse taal spreken. De frisdrankfabrikant heeft de reclame in allerijl van het internet gehaald nadat op de social media een storm van protest opstak.

Sommigen vinden de campagne discriminerend en racistisch, om niet te zeggen denigrerend naar de inheemse inwoners. Maar ook consumenten en gezondheidsorganisaties roeren zich. Mexico is één van de meest obese landen ter wereld en met name inheemse Mexicanen zijn veel te zwaar. Vooral de consumptie van suikerhoudende frisdranken zou hieraan bijdragen; Mexicanen drinken meer dan 160 liter frisdrank per persoon per jaar.

Coca-Cola wilde met de reclame juist vooroordelen wegnemen - tegen de 81,6% van de bevolking die zich afgewezen voelt omdat ze de Mixe-taal spreken. "Het is nooit de bedoeling geweest ongevoelig te zijn. We hebben de video weggehaald en willen onze excuses aanbieden aan iedereen die zich beledigd voelt", aldus Coca-Cola.

AD - abcCookies op AD.nl
Reageer
  • Deel
Druk af