Coca-Cola is in Mexico verwikkeld in een rechtszaak over het vertragen van officieel onderzoek naar een misleidende advertentiecampagne.

Het gaat over een multimediacampagne van begin 2015 waarin Sidral Mundet gepromoot wordt. In de drank zit slechts 1% appelsap uit concentraat en 60 gram suiker per 600 ml fles. In de omstreden campagne kwamen volop verse appels voor. Dat was misleiding, vonden diverse consumentengroepen. Ze kaartten de zaak aan bij Profeco, de federale aanklager voor consumentenrechten.

Profeco vroeg Coca-Cola om opheldering. De frisdrankenproducent wilde uitsluitend via de rechter reageren. In juli kreeg Coca-Cola ongelijk, maar ging prompt in beroep. Pure vertragingstaktiek, aldus de tegenstanders, want in de tussentijd mocht de omstreden campagne gewoon doorlopen.

Inmiddels heeft Coca-Cola een nieuwe campagne voor Sidral gelanceerd. Die promoot de frisdrank als een aloude (sinds 1902), lokaal geproduceerde frisdrank en heeft het niet langer over verse appels of sap. Volgens Coca-Cola is er helemaal geen sprake van vertragingstaktieken. "Wij maken gebruik van de mogelijkheden die de wet ons biedt om ons te verdedigen", aldus een woordvoerder. Eerder deze maand trok Coca-Cola in Mexico een controversiƫle kerstcommercial terug.
The Guardian - Coca-Cola ads suggesting soda is made from apples lead to legal battles
Reageer
  • Deel
Druk af