Sinds vorig jaar zomer kijkt Groot-Brittannië al uit naar de nieuwe kinderobesitasstrategie van de Britse regering. Het zou volgens ambtenaren 's werelds meest ambitieuze aanpak worden van het obesitasvraagstuk.

Er is echter een probleem. De strategie zou er voor kerstmis zijn, toen vroeg in het nieuwe jaar, toen in februari. Inmiddels lijkt het misschien Pasen te worden.

De Britse premier Cameron kan de tijd niet vinden om de laatste hand te leggen aan de strategie die hij tot zijn persoonlijke aandachtsgebieden rekent en die tijdens een eventuele tweede ambtstermijn centraal zou moeten staan. De situatie rondom 'Brexit' eist op dit moment alle aandacht op, waardoor het obesitasbeleid nog even blijft liggen.

Dat neemt niet weg dat de contouren van het beleid zich al aftekenen, schrijft de BBC. Was Cameron eerst nog tegen een sugar tax, onder invloed van Jamie Oliver en de zijnen lijkt het onderwerp inmiddels bespreekbaar geworden.

Voorts lijkt Cameron op te schuiven richting regulering, in plaats van vrijwillige actie door de industrie om minder suiker in producten te verwerken. Ook zullen er naar verwachting maatregelen genomen worden tegen al te prominente promotie en marketing van suikerrijke producten. Met die maatregelen is overigens het British Retail Consortium het eens, omdat deze koepelorganisatie verwacht dat een vrijwillige gedragscode niet door alle winkels zal worden overgenomen.
BBC - Whatever happened to the obesity strategy? - BBC News
Reageer
  • Deel
Druk af