Volgens Nestlé-topman Paul Bulcke staat zijn bedrijf voor de 'enorme opdracht' de dialoog met klanten aan te gaan om ze uit te leggen wat gezond eten is. Maar daartoe moet ook de maatschappij haar verantwoordelijkheid nemen. "Op school leren we vier talen, maar niemand krijgt er ooit één uur les over gezonde voeding. De maatschappij moet de mensen opleiden, zodat ze de info van de industrie begrijpen", zegt Bulcke in een interview met de Belgische zakenkrant De Tijd.

Bulcke is sinds 2008 CEO van Nestlé, het grootste voedingsconcern ter wereld, met een omzet van €81 miljard per jaar. In het interview stelt Bulcke aan de orde hoe Nestlé met voeding en gezondheid om gaat. Bulcke: "Is een mens pas gezond bezig als hij nooit een stuk chocola eet? Nee toch."

Nestlé staat voor 'Good food, good life'. Volgens Bulcke investeert Nestlé 'zwaar' in goede en gezonde voeding voor consumenten. Onderzoek naar andere of aangepaste voeding voor ouderen, een alternatief zoutkristal waardoor minder zout nodig is, verantwoorde portionering, razendsnelle actie bij voedselschandalen (zoals de noedels in India), én: duidelijk maken aan de klanten dat Nestlé aan hun gezondheid werkt. Bulcke refereert aan diepvries: "Nog zo’n misverstand bij de publieke opinie: dat diepvries ongezond is. Nochtans is het de beste manier om gezond te eten. Enkele uren na de pluk worden tomaten en wortelen al ingevroren zodat ze hun vitaminen niet verliezen. De gemiddelde consument voelt dat zo niet aan, maar toch is het zo." Om te vervolgen: "En precies daar ligt voor ons een enorme opdracht: in dialoog gaan met onze klanten."
De Tijd
Reageer
  • Deel
Druk af