FoodNavigator deed onderzoek naar de motieven van Engelse consumenten om biologisch te kopen. Hun keuze blijkt niet zozeer ingegeven te zijn door gezondheid, maar vooral door de manier van leven die biologisch uitstraalt.
Britten kiezen biologisch vanwege de lifestyle waarin aandacht is voor dierenwelzijn, het milieu en smaak. Omdat veel herkenbaar lokaal geproduceerd eten ook in deze categorie valt, zijn biologisch en lokaal nagenoeg synoniem.
Foodnavigator merkt op dat gangbare producten zich goed kunnen onderscheiden door te wijzen op de voordelen daarvan: langer vers (en dus minder naar de vuilnisbak), minder verlies door insectenvraat, hogere opbrengsten per hectare en lagere prijzen. Gangbare artikelen zijn daarnaast consistenter van smaak, textuur en kwaliteit, zodat winkeliers en producenten minder onverkoopbare afwijkingen hoeven weg te gooien.
FoodNavigator - Why do people buy organic? Separating myth from motivation
Britten kiezen biologisch vanwege de lifestyle waarin aandacht is voor dierenwelzijn, het milieu en smaak. Omdat veel herkenbaar lokaal geproduceerd eten ook in deze categorie valt, zijn biologisch en lokaal nagenoeg synoniem.
Foodnavigator merkt op dat gangbare producten zich goed kunnen onderscheiden door te wijzen op de voordelen daarvan: langer vers (en dus minder naar de vuilnisbak), minder verlies door insectenvraat, hogere opbrengsten per hectare en lagere prijzen. Gangbare artikelen zijn daarnaast consistenter van smaak, textuur en kwaliteit, zodat winkeliers en producenten minder onverkoopbare afwijkingen hoeven weg te gooien.
De prijsopslagen voor biologische producten zijn niet gering, meldt FoodNavigator. Bij de grote Britse supermarktketens (Aldi en Lidl deden niet mee) betaal je gemiddeld 89% meer voor je biologische boodschappen.
Het grootste prijsverschil gold voor broccoli en wortels. Biologische wortels kostten gemiddeld €1,83, gangbare €0,60. Biologische broccoli kwam op €1,82 voor 350 gram, tegen €0,60 voor gangbaar, een premium van meer dan 200%.
Biologische koffie had met 28% het laagste prijspremium. Biologisch rundvlees en bananen waren een derde duurder dan hun gangbare evenknieën. Voor dierlijke producten was het prijsverschil het grootst bij eieren: 112%, gevolgd door melk (89%), boter (79%) en kipfilet (76%).