Engeland voerde in oktober vorig jaar een verplichte heffing van 5 pence (7 eurocent) voor plastic tasjes in. Met de maatregel wilde de regering een eind maken aan de enorme hoeveelheid plastic tasjes die in het milieu terecht kwamen. Vorig jaar gaven de supermarkten 7,6 miljard gratis plastic tasjes aan hun klanten mee. Invoering van een vergelijkbare maatregel in Schotland en Wales liet zien dat daar een aanzienlijke besparing op viel te bereiken.
De helft van de Engelse supermarktbezoekers geeft toe stiekem tasjes mee te nemen zonder daar voor te betalen. Gemiddeld gaan ze er met 3 zakjes per maand illegaal vandoor door deze niet af te rekenen bij de zelfscankassa's. Omgerekend levert dat 533 miljoen zakjes 'zonder heffing' op, ofwel een gemiste inkomens van £26,7 miljoen (€35 miljoen). Dat schrijft de DailyMail op grond van een onderzoek bij ruim 2.750 Engelse consumenten, 3 maanden na invoering van de tasjesheffing. De invoering van het prijskaartje heeft tot een daling van 80% in het aantal gebruikte plastic tasjes geleid.
Van de tasjesrovers zegt 40% het te doen omdat de heffing er alleen maar toe leidt dat bedrijven meer winst maken. Meer dan een kwart vond het geldverspilling en 22% nam de zakjes mee omdat toch niemand het zou merken. De regering heeft met de supermarkten afgesproken dat het geld uit de tasjesheffing, naar verwachting zo'n £700 miljoen (€920 miljoen), ten goede zal komen aan goede doelen.
In Nederland zijn gratis plastic tassen sinds 1 januari verboden in de hele retail. Bij supermarkten is het al langer gebruikelijk te betalen voor een draagtasje.
Daily Mail - 533 million plastic bags have been stolen from supermarkets
De helft van de Engelse supermarktbezoekers geeft toe stiekem tasjes mee te nemen zonder daar voor te betalen. Gemiddeld gaan ze er met 3 zakjes per maand illegaal vandoor door deze niet af te rekenen bij de zelfscankassa's. Omgerekend levert dat 533 miljoen zakjes 'zonder heffing' op, ofwel een gemiste inkomens van £26,7 miljoen (€35 miljoen). Dat schrijft de DailyMail op grond van een onderzoek bij ruim 2.750 Engelse consumenten, 3 maanden na invoering van de tasjesheffing. De invoering van het prijskaartje heeft tot een daling van 80% in het aantal gebruikte plastic tasjes geleid.
Van de tasjesrovers zegt 40% het te doen omdat de heffing er alleen maar toe leidt dat bedrijven meer winst maken. Meer dan een kwart vond het geldverspilling en 22% nam de zakjes mee omdat toch niemand het zou merken. De regering heeft met de supermarkten afgesproken dat het geld uit de tasjesheffing, naar verwachting zo'n £700 miljoen (€920 miljoen), ten goede zal komen aan goede doelen.
In Nederland zijn gratis plastic tassen sinds 1 januari verboden in de hele retail. Bij supermarkten is het al langer gebruikelijk te betalen voor een draagtasje.