Het Britse Horton Analytics heeft een manier bedacht om klantengedrag in winkels te verzamelen zonder dat het daarvoor de identiteit van mensen nodig heeft.

Het is gebruikelijk dat retailers klanten en hun gedrag in kaart brengen via klantenkaarten, wifisporen en videobeelden. Een recent onderzoek liet zien dat 74% van alle retailers technologie inzet om gegevens als leeftijd, geslacht, gemoedstoestand, interesse en soms zelfs lichaamsbouw van hun klanten in beeld te brengen. Op basis van die gegevens willen ze hun winkelinrichting en -aanbod kunnen optimaliseren. Vanuit privacy-overwegingen raken deze praktijken omstreden.

Horton Analytics bedacht daar een oplossing voor. Het bedrijf ontwikkelde een zelflerend algoritme dat mensen in categorieën opdeelt op basis van de schoenen die ze dragen. "Het systeem werkt op basis van machine learning en kunstmatige intelligentie. De software analyseert de schoenen en tred van klanten middels een sensor, en doet dit met een accuraatheid van 75 tot 80 procent", schrijft Retailnews. Het systeem is al in gebruik in de O2 Centre en lifestylewinkel The Dandy Lab.
RetailNews - ?Winkels herkennen klant aan schoenen
Reageer
  • Deel
Druk af