Het Nederlandse Takeaway.com, moederbedrijf van thuisbezorgd.nl, gaat zoals dit voorjaar al werd aangekondigd, naar de Amsterdamse beurs. De maaltijdbezorger hoopt hiermee €175 miljoen op te halen om te groeien en de marketingactiviteiten te financieren. De Europese marktleider in online bezorgmaaltijden, met 30.500 aangesloten restaurants, begon in 2000 en is inmiddels actief in 9 Europese landen en Vietnam. De snelle groei brengt grote marketingkosten met zich mee. Takeaway.com verwacht over 2 tot 3 jaar winst te kunnen maken.
Lees ook
- 0 Nederlander Groen neemt Amerikaanse GrubHub over en wordt grootste bezorger buiten China 11 jun 2021
- 0 Online betalen helpt maaltijdbezorgers van overvallers af 22 mrt 2020
- 0 Takeaway.com pakt de Duitse bezorgmarkt en wordt eindelijk winstgevend 21 dec 2018
- 0 Thuisbezorgd.nl groeit tegen de klippen op maar niet hard genoeg voor de beurs 11 jan 2018
- 5 Takeaway claimt marktleiderschap in Duitse maaltijdbezorgmarkt 10 okt 2017
- 0 Delivery Hero haalt €1 miljard op bij beursgang 3 jul 2017
-
10
+Bezorgmarkt maaltijden groeit met sprongen 13 jan 2017
- 1 Takeaway.com haalt €328 miljoen op met beursgang 30 sep 2016
- 0 Thuisbezorgd.nl neemt Just Eat Nederland en België over 3 aug 2016
- 0 Moederbedrijf Thuisbezorgd.nl overweegt beursgang 15 apr 2016
Naar schatting van analisten van Morgan Stanley, UBS en ABN Amro zal maaltijdbezorger Takeaway.com bij zijn beursgang een waarde van tussen de €1 en €1,2 miljard hebben, schrijft het FD.
"De waarderingen vallen te lezen of af te leiden uit de nog vertrouwelijke rapporten die de analisten van de drie banken hebben geschreven over de beursgang die binnen enkele weken in Amsterdam moet plaatsvinden. De banken begeleiden Takeaway bij de beursintroductie." Volgens het FD zijn de waarderingen gebaseerd op de omzetcijfers van Takeaway's concurrenten Just Eat en GrubHub die al beursgenoteerd zijn.
In tegenstelling tot deze bedrijven, die al winstgevend zijn, zegt Takeaway op z'n vroegst pas over twee jaar een positief bruto bedrijfsresultaat te hebben. "Tot die tijd zijn er gegarandeerde verliezen, want het concern is bezig met een intensieve, dure marketingoorlog in Duitsland om de gunst van de consument. Doel is de Duitse concurrent Delivery Hero af te troeven en de marktleider te worden. In de maaltijdbezorging trekt de koploper het overgrote deel van de markt naar zich toe, is de achterliggende gedachte", aldus het FD.