Belgen lijken niet op een euro meer of minder te kijken als ze voeding kopen voor hun huisdier. Diezelfde 'gulheid' passen ze niet toe op zichzelf, zegt de Boerenbond. De organisatie berekende dat een portie hondenbrokken vaak meer kost dan een gemiddelde gezinsmaaltijd. In een nieuwe campagne pleit de Bond voor een 'eerlijke prijs' voor de boer.
"De consument kan een signaal geven. Door meer Belgische producten te kopen en niet altijd voor het goedkoopste te gaan. Voor de consument gaat het om enkele centen meer, voor de boer betekent het een wereld van verschil", zegt de Bond.
De Standaard - Het eten van Bobby is meer waard dan dat van ons
"De consument kan een signaal geven. Door meer Belgische producten te kopen en niet altijd voor het goedkoopste te gaan. Voor de consument gaat het om enkele centen meer, voor de boer betekent het een wereld van verschil", zegt de Bond.
Op de Vlaamse radio1 reageert de Belgische hoogleraar marketing Gino van Ossel op de campagne van de Belgische Boerenbond.
Volgens hem is de vergelijking van het soort 'appels met peren', al zit er ook veel waarheid in. "Bekijk het als volgt: chips is ook een heel pak duurder dan aardappelen. Maar dat komt natuurlijk omdat dat verwerkt is. En dat is net kenmerkend aan dierenvoeding, dat is ook bewerkt, gekookt en verpakt, "aldus van Ossel.
Tel daarbij op de emoties van mensen ten aanzien van hun huisdier, waar ze 'het beste' voor over hebben en de handige marketeers en fabrikanten die daarop inspelen. Huisdieren kunnen ons niet vertellen of iets lekker is, en hebben ook geen inspraak. Dus "krijgen ze maar het beste. En dat is nu net waar de Boerenbond tegenaan loopt: de boer betaalt daarvoor het gelag. Een aardappel is een aardappel, vlees is vlees. Wij kopen misschien net dezelfde kip die in het blikje van de hond zit, maar die in dat blikje is verwerkt, gebakken enzovoort, dus betalen we daar véél méér voor, onder een merknaam."