In de VS verdwijnen dagelijks 500 miljoen plastic drinkrietjes in de vuilnisbak. Leg ze allemaal achter elkaar en je kunt er twee-en-een-half keer de aarde mee omcirkelen. Drankenfabrikant Bacardi (van de rum) heeft er schoon genoeg van en start een 'rietjesvrij'-campagne.

De meeste drinkrietjes verdwijnen in de VS naar de stort, of komen in het oppervlaktewater of de zee terecht. "Plastic rietjes breken niet af, en ze worden in allerlei sectoren gebruikt, ook in de sterke dranken. Wij zijn vastbesloten bij te dragen aan de oplossing van dit probleem, en dat betekent dat wij minder afval zullen produceren", zegt Ian McLaren van Bacardi. Om te beginnen zijn rietjes niet langer toegestaan in Bacardi's hoofdkantoor in Coral Gables (Florida) en in de Bombay Sapphire distilleerderij in Groot-Brittannië.

Op de lijst met meest teruggevonden items in de oceanen, staan drinkrietjes op de 5e plaats. Bacardi roept daarom iedereen op voortaan zijn of haar drankje "zonder rietje" te bestellen. Voor mensen die echt niet zonder rietje kunnen, zijn er glazen, papieren of metalen rietjes, die je gewoon in je tas mee kunt brengen als je ergens iets gaat drinken. Of laat het rietje helemaal weg; "Je hebt geen rietje nodig om een drankje lekker te laten smaken", zegt Bacardi. De drankenfabrikant hoopt dat naarmate er meer mensen om een 'rietjesvrij' drankje vragen, bedrijven zich er van bewust zullen worden dat rietjes 'uit' zijn en hun beleid daarop aan zullen passen.
Treehugger - Bacardi wants you to "hold the straw" with your next drink
Reageer
  • Deel
Druk af